Több szempontból is mérföldkőnek számít az Aston Martin életében a DBX elnevezésű SUV, hiszen a márka 106 éves fennállása során először készítettek ilyen magasságokban mozgó járművet. Alaposan megfontolták a dolgot, hiszen nem kevesebb, mint négy évig tartott a típus fejlesztése, amelytől azt remélik, hogy az értékesítési volumen kétharmadát (!) adja majd. Aztán itt van az a tény, hogy ezzel az autóval kezdi meg hivatalosan is a működését a St. Athan városában felépített új üzem, ahol majd az akkumulátoros-elektromos Lagonda típusok is készülnek pár év múlva.
A szokatlanul hosszú fejlesztőmunka annak tudható be, hogy a britek a márkára jellemző sportosságot akarták megvalósítani a szabadidő-autó kategóriában is, ahol a jármű fizikai dimenziói ez ellen dolgoznak: 2015–2018 között csak virtuálisan munkálkodtak az autón, ezt követően indult a prototípusok gyakorlati tesztelése. A saját alumínium térvázát használja a DBX, persze a mérnökök felhasználták a sportkocsiknál szerzett tapasztalataikat, itt azonban különösen merev karosszériára (terepjárás) és tágas utastérre volt szükség. A gyár szerint a 2245 kilogrammos saját tömeg elérése igenis nagy teljesítmény.
Kerekenként háromkamrás légrugókat (mínusz 50 és plusz 45 milliméter tartományban állítható a hasmagasság) használnak, és 48 voltos karosszériadőlés-csökkentő rendszer is van. A kormánykerék 2,6-et fordul a két végállás között, a 22 colos felnik mögött elöl 410, hátul 390 milliméteres acél féktárcsákat találunk.
Minden kapcsolót a DBX-hez készítettek, az ülések a DB11-eshez kifejlesztett darabokon alapulnak, a beszállás megkönnyítésének érdekében pedig módosítottak a párnázáson. Középen és a vezető előtt is digitális kijelzőt találunk, de azért nem spórolták ki a hagyományos kapcsolókat sem. Az utastérben öten férnek el kényelmesen, a csomagtér alaphelyzetben 632 literes, a 40:20:40 arányban osztott hátsó támla döntésével lehet bővíteni. A légrugózás úgy programozható, hogy a csomagtérajtó nyitásakor lesüllyedjen a hátsó tengely a bepakolás megkönnyítésére. Az extralista egyik különlegessége a Kisállatcsomag, amely a hátsó részből elérhető mosót tartalmaz, így az utastérbe beugrás előtt le lehet mosni például a kutyákat, a másik a Síelőcsomag, amely egy hátul lévő csizmafűtő.
A Mercedes-AMG terméke a 4,0 literes V8-as biturbó, amelyet 550 lóerő és 700 newtonméter teljesítménnyel építenek be az Aston Martin DBX orrába; a 0–100-as sprint 4,5 másodpercig tart, és 291 kilométer per óra a csúcssebesség. A kilencfokozatú automatikus váltó is stuttgarti termék, az összkerékhajtás elektronikusan vezérelt központi és elektronikus hátsó differenciálzárat kap. Alapesetben a nyomaték száz százaléka megy a hátsó tengelyre, szükség esetén pedig egészen 50-50 százalékig változhat a tengelyek közötti nyomatékelosztás.
A világpremier alkalmából felmerült a kérdés, hogy marad-e ezen a szinten a DBX tudása. Erre az volt a válasza a márkának, hogy fizikailag van elég hely a motortérben a V12-es biturbó számára, de mindenről a maga idejében, tehát az autó életciklusának előrehaladtával adnak majd hírt. Németországban 193,5 ezer euró az alapár (körülbelül nettó 64 millió forint), a kiszállítás 2020 második negyedévében indul.
Az első ötlet
Még 2015-ben mutatta meg a világnak az Aston Martin a DBX prototípusát, amely meglehetősen óvatos próbálkozás volt a formatervezők részéről. Tulajdonképpen annyi történt, hogy fogták az egyszerű kupékarosszériát, és kicsit megemelték (persze az AMC Eagle-nél azért szebb lett a végeredmény), de nem tudtak elszakadni a lépcsős hátú befejezéstől. A tanulmány kerékagy-villanymotorokat kapott, de sem ezek teljesítményét, sem az akkumulátor kapacitását nem árulták el – a hajtás az időközben almárkává kiszervezett Lagondánál valósul majd meg. | VG
Tudta-e? Az első ötszáz vásárló exkluzív 1913 Csomagot kap, amely egyedi jelvényekből áll, és egy, a régióban található Waldorf Astoria hotelben megrendezett fogadásra is meghívják az ügyfelet, ahol a cégvezetéssel ismerkedhet és koccinthat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.