BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyot estek a kínai autóeladások decemberben

A lejtőn maradtak decemberben a kínai járműeladások: már 18. hónapja csökkent a volumen. Az évtizedeken keresztül robusztusan növekvő kínai gazdaság autópiacának a teljesítménye a külföldi gyártókon és beszállítói láncaikon keresztül a fejlett országok ipari teljesítményére is jelentős hatással van. A szektor tavalyi gyengélkedését az ázsiai országban megérezte Németország, a szintén kiterjedt

autóiparral rendelkező Közép-Európa legnagyobb exportpiaca is.

A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adatai szerint éves szinten 0,1 százalékkal kevesebb járművet értékesítettek az év utolsó hónapjában, összesen 260 ezret. Az utóbbi ugyan tavaly a legmagasabb havi teljesítmény volt, de az év egészét tekintve estek az eladások. A csökkenés 8,2 százalék volt, különösen szembeszökő az új energiát használó járművek – a hibridek, a teljesen elektromos meghajtásúak és a hidrogén-üzemanyagcellákkal üzemelők – eladásainak visszaesése, immár a hatodik egymást követő hónapban: decemberben 27,4 százalékkal fogyott kevesebb belőlük, mint az előző év azonos hónapjában. A zuhanás oka, hogy a kínai kormány csökkentette az ilyen járművek gyártására korábban nyújtott támogatásokat, azzal a megfontolással, hogy a gyártók ne váljanak túlságosan támogatásfüggőkké. Az év egészében az értékesítésük 4 százalékkal csökkent, 1,24 millió egységre.

A kínai autóeladások az 1990-es évek óta először estek tavaly, mivel a gazdasági növekedés az utóbbi három évtized legmérsékeltebb szintjére lassult – 6 százalék körül volt –,­ és ártott az iparágnak a Washingtonnal folytatott kereskedelmi vita is. 1997 és 2019 között átlagban havi 1,1 millió járművet adtak el Kínában, a legtöbbet 2017 decemberében: 3,06 millió darabot. A gyártók szövetsége 2020-ra 2 százalékos további zsugorodást vár a forgalomban, és arra számít, hogy a korábbi szárnyalást már nem tudja megismételni a szektor. „Magunk mögött hagytuk a nagy sebességű fejlődési szakaszt. El kell fogadnunk, hogy a lassú fejlődés lesz a realitás – mondta újságíróknak Si Csien-hua, a CAAM főtitkárhelyettese. – Egymást követően 28 éven át gyors volt a növekedés, ami nem igazán rossz, úgyhogy remélem, mindenki képes higgadtan szemlélni a piacot.” Arra a kérdésre, hogy el lehet-e érni az új energiát használó járművekben a korábban erre az évre kitűzött 2 millió darabos értékesítési célt, egy másik helyettes, Hszü aj-tung azt válaszolta, hogy ez nem lehetséges, és hogy a tavalyi vagy annál valamivel magasabb szint a valószínű.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.