BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Exkluzív modellek a Toyotától

A gyártók már régen átlépték a 200 lóerős teljesítményhatárt forró kisautóikkal, a Toyota most viszont egy utcai raligéppel új szintre emeli a versenyt.

Miután a B csoportos raliautókat a biztonsági törekvések jegyében elkaszálta az FIA, új éra kezdődött, főszerepben a japánokkal. Egymásnak feszült a Mitsubishi, a Subaru és a Toyota, az utóbbi márkának pedig igazi sikerszériája volt: a Celica GT Fourral 30 győzelmet és öt világbajnoki címet (négy egyéni, egy konstruktőri) szerzett. Az más kérdés, hogy 1995-ben kizárással végződött a történet. Ettől függetlenül Kankunnen, Sainz és Auriol versenyautójától ma is sok ralirajongó libabőrös lesz, a Celica GT Four homologizációs változata pedig az utcai versenyautók között vívott ki magának előkelő helyet.

A legendás GT Four után most ismét egy közúti raligéppel jelentkezik a Toyota, méghozzá az új generációs Yarisra építve. Lényegi eltérés a mezei változatokhoz képest, hogy a tető 91 milliméterrel került lejjebb, és keret nélküliek az oldalajtók, illetve alaposan kiszélesítették – tényleg majdnem úgy néz ki, mint egy aktuális WRC! A Tommi Makinen Racing közreműködésével fejlesztett modell felépítményéhez alumíniumot (fedelek) és karbont (tetőlemez) is használtak, a platform a TNGA-B és TNGA-C építőkészletek összegyúrásából született. A motor is teljesen új, az 1618 köbcentiméteres, háromhengeres turbómotor 261 lóerős teljesítményével a közúti autóba valaha épített legerősebb háromhengeres blokk. A hatalmas igénybevétel miatt a dugattyúkat olajsugarak hűtik, a szívócsatornák pedig polírozottak, és persze a hatgangos kézi sebességváltó szerkezetét is megerősítették. A dögös kis torpedó azonban nem csak a nyers erő és az 5,5 szekundumos 0–100-as sprintidő miatt érdekes: a GR-Four fantázianevű összkerékhajtás egy gyors reagálású tengelykapcsolót használ, elöl és hátul hagyományos differenciálművek – vagy a Circuit Pack rendelése esetén Torsen részlegesen önzáró differenciálművek – dolgoznak. A rendszer szélsőséges esetben akár az összes nyomatékot az első vagy a hátsó tengelyre irányíthatja, de vannak bázisbeállítások is, ilyenkor 50:50, 60:40 és 30:70 arány az alap.

A mindössze 3995 milliméter hosszú, 1280 kilogrammos méregzsák elöl 356 milliméteres, hátul 297 milliméteres, hornyolt féktárcsákat használ, és az ígéretek szerint a rendszer a ralik gyorsasági szakaszainak az igénybevételét is elviseli. A kovácsolt 18 colos alufelnikre Dunlop SP Sport Maxx-050-es, a Circuit Pack verzióra pedig puhább Michelin Pilot Sport 4S-eket húznak. Mivel kis példányszámban készülő exkluzív modellről van szó, a Toyota a motomachi üzemben egy külön szerelősoron, speciálisan képzett szakemberekkel gyártja majd a gépet 2020 második felétől.

Felszálló ág

A Toyota igen sikeres évet könyvelhetett el, 2008 után tavaly ért el Európában újra egymillió példányos értékesítési volument (1 002 216 darab). A 2018-hoz viszonyítva 5,2 százalékos pluszt elérő márka legnépszerűbb modellje tavaly a Yaris lett 224 ezer darabos eladással, ebből 109 ezer példány hibrid verzió volt. | VG

A Toyota kis példányszámú, exkluzív modellnek szánja a GR Yarist

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.