Kilenc százalékkal drágultak az EasyJet részvényei arra a bejelentésre, hogy a brit fapados légtársaság kész tervvel és stabil készpénztartalékkal rendelkezik akár kilenc hónapig elhúzódó kényszerleállás esetére is, sőt, Johan Lundgren vezérigazgató szerint egy esetleges további hosszabbítás finanszírozása sem okozhat nekik gondot. A cég él a dolgozóinak munkahely-megtartásához biztosított állami bértámogatással, és a vállalatok számára kidolgozott támogatási programban is részt vesz. Mindez legfeljebb 1,95 milliárd fonttal növelheti a 3,3 milliárdra tehető készpénzállományát – írja a Reuters. Ami biztos, az EasyJet csökkenti lízingelt gépei számát, és saját régebbi repülői közül is hattól kész megválni, miközben az Airbustól rendelt 107 gépének az átvételét évekkel elcsúsztatja. A bizonytalanságok miatt az EasyJet nem ad semmilyen útmutatást idei üzleti évére, részvényárfolyama az idén a felére csökkent.
Legfőbb riválisa, az európai piacvezető Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary szerint a járvány után elinduló árháború tovább tizedelni az ágazat szereplőit, különösen a rugalmatlan, most állami mentőövre szoruló hagyományos légitársaságok bukhatnak el az erősödő árversenyben. A Ryanair egyébként jelezte, hogy panaszt emel Brüsszelnél a francia, német és más uniós tagállamokban a nemzeti légitársaságokat kisegítő pénzügyi intézkedések ellen, mert szerinte ezek diszkriminatívak, és torzítják a versenyt. O’Leary úgy véli, az emberek utazni akarnak, és a kereslet villámgyorsan megugrik, amint a korlátozó intézkedéseket feloldják. Júniustól kezdve fokozatosan visszatér az élet, az ír fapados vezére július–augusztusra már vakációra induló utasok millióit látja a szeme előtt, amint megtöltik a gépeiket.
Mások jóval óvatosabbak, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) lassú felépüléssel számol, a Lufthansa szerint 2023 előtt nem tudják elérni a tavalyi utasszámukat. A forgalom meglendüléséhez az alacsony jegyárak, az olcsó üzemanyag és a csökkentett repülőtéri illetékek is hozzájárulnak.
És ha az idén nem is, jövő nyáron aztán mindenki be akarja majd pótolni elmulasztott üdülését, a Ryanairnél ezért sem mondják vissza élő repülőgép-vásárlási szerződéseiket. O’Leary hangsúlyozta, hogy lázmérést és maszkviselést készséggel kötelezővé tesz a gépein, de a középső ülések szabadon hagyását, amit a WizzAir és az IATA is felvetett, értelmetlen ötletnek tartja. A Ryanair árfolyama tegnap 2 százalékkal erősödött, de az év eleje óta így is 36 százalékos mínuszban jár.
A kisebb gépek iránt is csökken a kereslet
Az Airbus legalább egy évvel elhalasztja a kanadai Bombardier-tól tavaly megvásárolt ultramodern regionális gépcsalád, az immár A220-as néven futó C Series gyártásának felfuttatását. A 100-150 utas befogadására képes repülőkből a tervezett havi tíz helyett csak négy darab készül majd a Montreal melletti üzemben, mihelyt újraindítják az összeszerelést, amit május elejére terveznek. A döntést a járvány következtében erősen megcsappant kereslettel indokolták. A másik észak-amerikai Airbus-üzemben, az alabamai Mobile-ban sem gyorsítanak, ott is marad a havi négydarabos gyártási volumen. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.