Huszonötmillió munkahely kerül veszélybe a légitársaságoknál és az üdülőturizmust kiszolgáló vállalatoknál, ha az utasok ragaszkodnak az előre megváltott jegyeik árának visszafizetéséhez – ezt a becslést a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) tette közzé, megemlítve, hogy az ágazat szereplőinél a kényszerleállások miatt amúgy is milliárdos veszteségek keletkeznek, és a társaságok hamarosan kifutnak a készpénzből. A helyzeten a tömeges jegyár-visszatérítés csak ronthat. A 25 millió veszélyeztetett állásról szóló becslés csak a leállás miatti három hónapra szól – teszik hozzá. A légi járatok közvetlen üzemeltetői, azaz a pilóták és a légiutas-kísérők 2,7 millióan vannak, harmadukat már szabadságolták vagy elbocsátották. A világ 290 légitársaságát tömörítő IATA adatai szerint globálisan 70 százalékos volt az első negyedévben az utasszámcsökkenés, és egyelőre megbecsülhetetlen, hogy a földön veszteglő repülők mikor szállíthatnak ismét utasokat. Éppen ezért még a legnagyobbaknak is állami mentőcsomagokra van szükségük. Az IATA a pénzügyi támogatás mellett arra kéri a kormányokat, hogy adócsökkentésekkel és alacsonyabb díjakkal segítsék az ágazat talpon maradását. Európában eddig annyit elértek, hogy a légi irányítás 1,1 milliárd eurós februári számlájának rendezését májusra halasztották.
Eközben felerősödött a klímaváltozás ellen küzdők hangja is, ők azt követelik, hogy szigorú környezetvédelmi feltételek vállalása nélkül egyetlen cent se landolhasson a leszállópályákon – írja a Reuters.
Az nem kérdés, hogy a légitársaságoknak valamilyen módon kárpótolniuk kell azokat, akik megváltották a jegyüket, de nem utazhatnak, ám a készpénzes visszafizetés helyett érdemesebb lenne átváltható csomagot vagy később érvényesíthető kedvezményt nyújtani nekik. Alexandre de Juniac, az IATA vezérigazgatója szerint csak ebben a negyedévben 35 milliárd dollár értékben fizettek elővételben jegyükért az utazni vágyók, az ő kompenzálásukat voucherekkel kellene megoldani, hogy kezelhető maradjon a probléma. A vásárlók egy része azon háborog, hogy a légitársaságok visszatartják a pénzüket, holott arra nekik is éppoly égető szükségük lenne. Egy amerikai már közkereseti pert indított a United Airlines ellen, mert az nem akarta családját készpénzzel kompenzálni az elmaradt útjukért. Az amerikai légitársaságok inkább az átváltási díj elengedésével próbálják rávenni az embereket utazásuk átütemezésére, de ezzel nem aratnak osztatlan sikert. A közlekedési tárcánál sem, amely világossá tette, hogy a törölt járatra szóló jegyeket jogszerűen készpénzben vissza kell váltani.
Az eddigi járattörlések miatt
35
milliárd dollárt kellene visszafizetni az utasoknak
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.