A pánikvásárlások húzták a kiskereskedelmet
Döcögősen kezdte az új évtizedet a kiskereskedelem Európa-szerte, ám a márciusban kirobbant koronavírus-járvány okozta vásárlási láz a tartós élelmiszerek és a személyes higiéniás termékek felé terelte a fogyasztókat. Az öt legnagyobb európai piacon március utolsó két hete során harmadával ugrott meg a kiskereskedelem értékbeli forgalma. A megnövekedett bolti forgalom és a korlátozások miatti otthoni étkezések következtében a mennyiségi forgalom 8 százalékkal emelkedett – derül ki a Nielsen Growth Reporter című, negyedévenkénti európai elemzéséből.
A magyarországi kiskereskedelem korábbi lendületét még jobban meglódította a március közepén bejelentett veszélyhelyzet, illetve a hónap végén életbe léptetett kijárási korlátozás, ennek következtében 18 százalékkal bővült a napi fogyasztási cikkek piaca. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és a kozmetikumok piacát érintő átlagos mennyiségi növekedés a vizsgált időszakban 13,3 százalék, míg az európai átlag 7,5 százalék volt.
A hazai élelmiszerpiac a pánikvásárlások hatására tovább gyorsult, és értékben 12,3 százalékkal bővült, míg a vegyi áruk piaca 17,3 százalékkal nőtt az első negyedévben.
A piaci szereplők számára egy sor nehézséget – kapacitáshiányt, elővigyázatossági intézkedések szükségességét, az online vásárlás iránt megugró igényt – is hozó járványhelyzet minden országban a gyors és nagy volumenű beraktározás felé terelte a fogyasztókat – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „Magyarország ebben az extrém időszakban is megtartotta kiugró eredményeit. Ha csak a mennyiségi növekedést nézzük, a hazai FMCG-piac ezzel is az első háromban van Európában.”
Az európai kontinens huszonegy vizsgált országának mindegyikénél bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, ismét Törökországban mérték (plusz 25,4 százalék), a második Magyarország (plusz 17,7 százalék), majd Portugália következik (plusz 14,5 százalék).


