Mintegy 50 milliárd forint bevételkiesést szenvedtek el a magyar fuvarozók a romániai cégekkel szembeni piacvesztés nyomán – állítja a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary, amelynek kezdeményezésére soron kívüli piacvédelmi konzultáció-ra került sor a napokban az érintett szakhatóságok bevonásával. A NiT szerint ugyanis veszélyes árverseny tapasztalható a közúti árufuvarozásban, a magyarországi exportfuvarok mintegy harmadát áron alul viszik el a romániai fuvarozók. Az érdekképviselet szerint a jogellenes tevékenységre utaló irreális, önköltség alatti fuvardíjaikkal a sokszor szabálytalanságok sorát vállaló romániai kamionosok kiszorítják a cégeket a magyar piacról, a tavalyi év második felétől tapasztalt árverseny a koronavírus-járvány idején még inkább kiéleződött. Számításaik szerint az önköltségi ár kilométerenként 0,82–0,86 euró, egy átlagos exportfuvardíj ponyvás-nyerges szerelvény esetében pedig 0,87–0,92 euró, eközben a magyarországi román exportdíj a piaci visszajelzések szerint átlagban 0,75 euró, de akár 0,5 euró is lehet. A NiT Hungary szerint hatósági beavatkozásra van szükség. Az ellenőrzéseknek elsősorban arra kell fókuszálniuk, hogy betartják-e a rendes, 45 órás heti pihenőidő járműben töltési tilalmát, vizsgálni kell a szabványnak nem megfelelő üzemanyag használatát, az útdíjfizetési rendszer kijátszását, továbbá azt, hogy az üzemben tartó közigazgatásibírság-tartozásait beszedték. A probléma átbeszélésére jó szokás szerint létrehoznak egy bizottságot.
A romániai fuvarozók, valamint érdekképviseletük lapunknak nyilatkozó vezetői árnyaltabban látják a képet. Böjte Gábor, egy sepsiszentgyörgyi fuvarozó cég tulajdonosa szerint a legnagyobb gond az, hogy a szállítók ritkán tárgyalnak közvetlenül a megrendelővel. „A gyárak felteszik az online börzére az árut, amelynek szállításával aztán a speditőrcégek bízzák meg a fuvarozókat. Mivel túl sok, akár két-három közvetítőn keresztül zajlik a fuvaroztatás, a megrendelő által kínált jobb árból a speditőrök jelentős szeletet lecsípnek, ezért a fuvarozó cégeknek már kevés jut” – vázolta a helyzetet. Hozzátette, főként a kisebb cégek kényszerülnek arra, hogy „benyeljék” a közvetítők által lenyomott árakat. Egy nyerges vontató önköltségi tarifája 0,60-0,65 euró kilométerenként, minimum ennyi kell ahhoz, hogy kijöjjön belőle az útadó, az amortizáció, a sofőr fizetése, ugyanakkor a 0,80 euró is nyomott árnak számít. Böjte Gábor szerint egyébként gyakori, hogy épp magyarországi speditőrcégek adnak megrendelést romániai fuvarozóknak.
A szállítmányozással foglalkozó cégeket tekinti a probléma gyökerének a Romániai Fuvarozók Szövetsége (FORT) is. A NiT Hungary helyi partnerszervezetének elnöke, Augustin Hagiu érdeklődésünkre úgy reagált: a magyar fuvarozóknak nem a romániai szállítókra kell haragudniuk, hanem azokra a speditőrházakra, amelyeket számos esetben éppen a multinacionális társaságok működtetnek. „Ezek a cégek lefölözik a hasznot, emiatt a fuvarozóknak nagyon kevés jut” – állítja Hagiu. Szerinte ezek a közvetítők okozzák a tisztességtelen versenyt az ágazatban. A mintegy 1500 romániai közlekedési vállalkozást tömörítő FORT a megoldást abban látja, ha bevezetnék az általuk régóta szorgalmazott európai referenciaárat, amely fedezné a fuvarozók költségeit, és amely alá egyetlen érintett szereplő sem vihetné a díjait.
Egy lapunknak nyilatkozó másik erdélyi fuvarozó úgy látja, mivel szabad a piac, értelmetlen tisztességtelen árversennyel vádolni a romániai cégeket, annál is inkább, mivel mindenki a „kevésből” él, és ha kevés az áru, de sok a kamion, értelemszerűen alacsonyak az árak. Elismerte: miközben kilométerenként minimum 0,90 és egy euró közötti fuvardíjért éri meg elvállalni egy megrendelést, sok cég jóval ez alá megy. „Számos magyarországi szállítási vállalat féleurós tarifán is elviszi a fuvart, de mi nem haragszunk azért, mert ők nálunk is vállalnak munkát. Arról nem beszélve, hogy miközben mi 0,30 eurós kilométerenkénti útadót fizetünk Magyarországon, az ottani szállítók itteni terhe ennél jóval kisebb” – hívta fel a figyelmet a fuvarozó, aki ugyanakkor védelmébe vette a speditőrcégeket, mondván: a megrendelők többségének nincs ideje több tucat fuvarozót megkeresni naponta árajánlatért, ez a szállítmányozók feladata.
A magyar fuvarosok
50
milliárd forint értékű megrendeléstől eshettek el az árverseny miatt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.