Nemzetközi gazdaság

Ádáz verseny a régió fuvarozói között

Nem tartják teljesen megalapozottnak a romániai fuvarozók a magyarországi szakma panaszát a külföldi cégek jelentette konkurenciára, a nyomott árakra. Egyesek a számtalan közvetítő beiktatásával magyarázzák az alacsony fuvardíjakat, mások a szabad piaci körülményekre hivatkoznak, ahol sok magyarországi cég is lecsap az olcsó fuvarra.

Mintegy 50 milliárd forint bevételkiesést szenvedtek el a magyar fuvarozók a romániai cégekkel szembeni piacvesztés nyomán – állítja a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary, amelynek kezdeményezésére soron kívüli piacvédelmi konzultáció-ra került sor a napokban az érintett szakhatóságok bevonásával. A NiT szerint ugyanis veszélyes árverseny tapasztalható a közúti árufuvarozásban, a magyarországi exportfuvarok mintegy harmadát áron alul viszik el a romániai fuvarozók. Az érdekképviselet szerint a jogellenes tevékenységre utaló irreális, önköltség alatti fuvardíjaikkal a sokszor szabálytalanságok sorát vállaló romániai kamionosok kiszorítják a cégeket a magyar piacról, a tavalyi év második felétől tapasztalt árverseny a koronavírus-járvány idején még inkább kiéleződött. Számításaik szerint az önköltségi ár kilométerenként 0,82–0,86 euró, egy átlagos exportfuvardíj ponyvás-nyerges szerelvény esetében pedig 0,87–0,92 euró, eközben a magyarországi román exportdíj a piaci visszajelzések szerint átlagban 0,75 euró, de akár 0,5 euró is lehet. A NiT Hungary szerint hatósági beavatkozásra van szükség. Az ellenőrzéseknek elsősorban arra kell fókuszálniuk, hogy betartják-e a rendes, 45 órás heti pihenőidő járműben töltési tilalmát, vizsgálni kell a szabványnak nem megfelelő üzemanyag használatát, az útdíjfizetési rendszer kijátszását, továbbá azt, hogy az üzemben tartó közigazgatásibírság-tartozásait beszedték. A probléma átbeszélésére jó szokás szerint létrehoznak egy bizottságot.

A romániai fuvarozók, valamint érdekképviseletük lapunknak nyilatkozó vezetői árnyaltabban látják a képet. Böjte Gábor, egy sepsiszentgyörgyi fuvarozó cég tulajdonosa szerint a legnagyobb gond az, hogy a szállítók ritkán tárgyalnak közvetlenül a megrendelővel. „A gyárak felteszik az online börzére az árut, amelynek szállításával aztán a speditőrcégek bízzák meg a fuvarozókat. Mivel túl sok, akár két-három közvetítőn keresztül zajlik a fuvaroztatás, a megrendelő által kínált jobb árból a speditőrök jelentős szeletet lecsípnek, ezért a fuvarozó cégeknek már kevés jut” – vázolta a helyzetet. Hozzátette, főként a kisebb cégek kényszerülnek arra, hogy „benyeljék” a közvetítők által lenyomott árakat. Egy nyerges vontató önköltségi tarifája 0,60-0,65 euró kilométerenként, minimum ennyi kell ahhoz, hogy kijöjjön belőle az útadó, az amortizáció, a sofőr fizetése, ugyanakkor a 0,80 euró is nyomott árnak számít. Böjte Gábor szerint egyébként gyakori, hogy épp magyarországi speditőrcégek adnak megrendelést romániai fuvarozóknak.

A szállítmányozással foglalkozó cégeket tekinti a probléma gyökerének a Romániai Fuvarozók Szövetsége (FORT) is. A NiT Hungary helyi partnerszervezetének elnöke, Augustin Hagiu érdeklődésünkre úgy reagált: a magyar fuvarozóknak nem a romániai szállítókra kell haragudniuk, hanem azokra a speditőrházakra, amelyeket számos esetben éppen a multinacionális társaságok működtetnek. „Ezek a cégek lefölözik a hasznot, emiatt a fuvarozóknak nagyon kevés jut” – állítja Hagiu. Szerinte ezek a közvetítők okozzák a tisztességtelen versenyt az ágazatban. A mintegy 1500 romániai közlekedési vállalkozást tömörítő FORT a megoldást abban látja, ha bevezetnék az általuk régóta szorgalmazott európai referenciaárat, amely fedezné a fuvarozók költségeit, és amely alá egyetlen érintett szereplő sem vihetné a díjait.

Egy lapunknak nyilatkozó másik erdélyi fuvarozó úgy látja, mivel szabad a piac, értelmetlen tisztességtelen árversennyel vádolni a romániai cégeket, annál is inkább, mivel mindenki a „kevésből” él, és ha kevés az áru, de sok a kamion, értelemszerűen alacsonyak az árak. Elismerte: miközben kilométerenként minimum 0,90 és egy euró közötti fuvardíjért éri meg elvállalni egy megrendelést, sok cég jóval ez alá megy. „Számos magyarországi szállítási vállalat féleurós tarifán is elviszi a fuvart, de mi nem haragszunk azért, mert ők nálunk is vállalnak munkát. Arról nem beszélve, hogy miközben mi 0,30 eurós kilométerenkénti útadót fizetünk Magyarországon, az ottani szállítók itteni terhe ennél jóval kisebb” – hívta fel a figyelmet a fuvarozó, aki ugyanakkor védelmébe vette a speditőrcégeket, mondván: a megrendelők többségének nincs ideje több tucat fuvarozót megkeresni naponta árajánlatért, ez a szállítmányozók feladata.

A magyar fuvarosok

50

milliárd forint értékű megrendeléstől eshettek el az árverseny miatt

fuvarpiac
Ezek is érdekelhetik