BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Belépőt kap a Tesla az S&P 500-as klubba

Megfelelt a legrangosabb amerikai tőzsdecégek ötszázas klubjába való felvételi vizsgán a Tesla, amely kilencvenezer darabos második negyedéves eladásával ismét meg tudta lepni a piacot.

Költségcsökkentésekkel és a leszállított autók számának növelésével jórészt ellensúlyozni tudták a Teslánál a koronavírus-járvány negatív hatásait, a hathetes gyárbezárás miatti termeléskiesést sem élik meg tragédia­ként, s továbbra is tartják idei félmillió darabos értékesítési tervüket – derül ki az elektromosautó-gyártó második negyedéves gyorsjelentéséből. Ennél is fontosabb, hogy a júniussal végződött három hónapban 104 millió dolláros profitot mutattak ki, ami a konszenzust meghaladó, féldolláros részvényenkénti eredménynek (EPS) felel meg. Így már sorozatban a negyedik negyedévet zárták plusszal, s a Teslának már csak ennek a feltételnek a teljesítése volt hátra ahhoz, hogy bekerülhessen a legnagyobb amerikai tőzsdecégeket tömörítő S&P 500-as indexbe. Ahogy Elon Musk is sikerrel vette a bónuszához feltételül szabott utolsó akadályt, s ezzel 2,1 milliárd dollár értékű Tesla-részvénypakett lehívására nyílik módja, a mai árfolyam ötödéért vásárolhat be.

Igaz, a Tesla 295 milliárd dolláros piaci kapitalizációjához képest a profittermelési tempó jelképesnek mondható, de a Teslát még ma sem a nyereségvágy hajtja, hanem a terjeszkedési kényszer, ami szervesen illeszkedik Elon Musk üzleti filozófiájához. A sikert 4,4 százalékos árfolyam-erősödéssel fogadta a piac, a kurzus egy év alatt a hatszorosára nőtt. A meggyőző teljesítmény mellett a rali mozgatórúgója volt az is, hogy az indexbe való bekerüléssel törvényszerűen megnő a részvény iránti kereslet, és jobb még akkor betárazni a papírokból, amikor olcsóbban szerezhetők be.

Elon Musk a gyorsjelentést követő elemzői eszmecserén is kiemelte, hogy nem profitszempontok vezérlik a cégét, hanem az, hogy autóik minél szélesebb rétegek számára elérhetők legyenek. Legolcsóbb villanyautójuk, a Model 3-as amerikai indulóára 38 ezer dollár, azaz 11,4 millió forint, amiből még lenne mit faragni. Igaz, Magyarországon az alapár 18,2 millió forint, ami nem teszi a 3-ast tucattermékké. Gyártókapacitásból nem lesz hiány, a tavaly ősszel átadott sanghaji Gigafactory és a Berlin mellett épülő európai óriásgyár mellett immár hivatalos, hogy a Tesla második üzemét a texasi Austin közelében húzzák fel, azaz Oklahoma veszített a projektért vívott versenyben. Az ötezer új munkahelyet teremtő gyárban a 3-ast és az Y-t fogják gyártani, de itt készülnek majd a Semi nyerges vontatók és a futurisztikus Cybertruck kisteherautók is. A Tesla növekedése szempontjából kritikus pont a megfelelő kapacitású akkumulátorok beszerzése. E téren a japán Panasonickal és a kínai CATL-lel közös fejlesztéseket hajtanak végre, s még az idén előállnak egy új bivalyerős, árban is versenyképes változattal.

Bár a Daimler szentül megígérte, hogy az új elektromos luxus­autójától majd tátva marad a Tesla-hívők szája, a németeknek egyelőre nem a rivalizálás a legfőbb problémájuk, hanem költségcsökkentések végrehajtása, ami 15 ezer fős, a német Manager Magazin szerint akár harmincezres leépítéssel járhat. Az üzemi marzs növelése is elérhető Ola Kaellenius vezérigazgató szerint, aki a korábban közölt második negyedéves 1,68 milliárd eurós üzemi veszteség megerősítésével egyidejűleg a luxuskategóriában visszatérő kereslet pozitív hatásáról is beszélt. Az optimista jövőképre 5,5 százalékot erősödött az árfolyam.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.