Költségcsökkentésekkel és a leszállított autók számának növelésével jórészt ellensúlyozni tudták a Teslánál a koronavírus-járvány negatív hatásait, a hathetes gyárbezárás miatti termeléskiesést sem élik meg tragédiaként, s továbbra is tartják idei félmillió darabos értékesítési tervüket – derül ki az elektromosautó-gyártó második negyedéves gyorsjelentéséből. Ennél is fontosabb, hogy a júniussal végződött három hónapban 104 millió dolláros profitot mutattak ki, ami a konszenzust meghaladó, féldolláros részvényenkénti eredménynek (EPS) felel meg. Így már sorozatban a negyedik negyedévet zárták plusszal, s a Teslának már csak ennek a feltételnek a teljesítése volt hátra ahhoz, hogy bekerülhessen a legnagyobb amerikai tőzsdecégeket tömörítő S&P 500-as indexbe. Ahogy Elon Musk is sikerrel vette a bónuszához feltételül szabott utolsó akadályt, s ezzel 2,1 milliárd dollár értékű Tesla-részvénypakett lehívására nyílik módja, a mai árfolyam ötödéért vásárolhat be.
Igaz, a Tesla 295 milliárd dolláros piaci kapitalizációjához képest a profittermelési tempó jelképesnek mondható, de a Teslát még ma sem a nyereségvágy hajtja, hanem a terjeszkedési kényszer, ami szervesen illeszkedik Elon Musk üzleti filozófiájához. A sikert 4,4 százalékos árfolyam-erősödéssel fogadta a piac, a kurzus egy év alatt a hatszorosára nőtt. A meggyőző teljesítmény mellett a rali mozgatórúgója volt az is, hogy az indexbe való bekerüléssel törvényszerűen megnő a részvény iránti kereslet, és jobb még akkor betárazni a papírokból, amikor olcsóbban szerezhetők be.
Elon Musk a gyorsjelentést követő elemzői eszmecserén is kiemelte, hogy nem profitszempontok vezérlik a cégét, hanem az, hogy autóik minél szélesebb rétegek számára elérhetők legyenek. Legolcsóbb villanyautójuk, a Model 3-as amerikai indulóára 38 ezer dollár, azaz 11,4 millió forint, amiből még lenne mit faragni. Igaz, Magyarországon az alapár 18,2 millió forint, ami nem teszi a 3-ast tucattermékké. Gyártókapacitásból nem lesz hiány, a tavaly ősszel átadott sanghaji Gigafactory és a Berlin mellett épülő európai óriásgyár mellett immár hivatalos, hogy a Tesla második üzemét a texasi Austin közelében húzzák fel, azaz Oklahoma veszített a projektért vívott versenyben. Az ötezer új munkahelyet teremtő gyárban a 3-ast és az Y-t fogják gyártani, de itt készülnek majd a Semi nyerges vontatók és a futurisztikus Cybertruck kisteherautók is. A Tesla növekedése szempontjából kritikus pont a megfelelő kapacitású akkumulátorok beszerzése. E téren a japán Panasonickal és a kínai CATL-lel közös fejlesztéseket hajtanak végre, s még az idén előállnak egy új bivalyerős, árban is versenyképes változattal.
Bár a Daimler szentül megígérte, hogy az új elektromos luxusautójától majd tátva marad a Tesla-hívők szája, a németeknek egyelőre nem a rivalizálás a legfőbb problémájuk, hanem költségcsökkentések végrehajtása, ami 15 ezer fős, a német Manager Magazin szerint akár harmincezres leépítéssel járhat. Az üzemi marzs növelése is elérhető Ola Kaellenius vezérigazgató szerint, aki a korábban közölt második negyedéves 1,68 milliárd eurós üzemi veszteség megerősítésével egyidejűleg a luxuskategóriában visszatérő kereslet pozitív hatásáról is beszélt. Az optimista jövőképre 5,5 százalékot erősödött az árfolyam.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.