Tízezrével számolják fel a fölöslegessé vált munkahelyeket az amerikai légitársaságok, amint lejár a számukra előírt elbocsátási moratórium. A Washington által folyósított vissza nem térítendő támogatásban részesült cégek szeptember 30-ig vállaltak foglalkoztatási garanciát. A légi közlekedés azonban a járvány fokozatos visszaszorulásával sem tud felpörögni, így üzleti szempontból a jelentős költségcsökkentést eredményező karcsúsítás indokoltnak mondható, viszont közvetlenül a novemberi amerikai elnökválasztás előtt politikailag kényessé válhat Donald Trump számára az ügy, amelyből aligha tud jól kijönni. A támogatások meghosszabbításával közpénzt égetne el, viszont szavazatokhoz juthat, míg a márciusban meghirdetett, 25 milliárd dollárt felemésztő program lezárásával a felesége, Melania Trump által a republikánus konvención hangoztatott ígéret válna semmissé, miszerint „az elnök senkit sem hagyna az út szélén”. Az iparág egy újabb 25 milliárdos csomagért lobbizik Washingtonban, de a kongresszusnál egyelőre elakadt az ügy, a politikusok ezt csak egy nagyobb volumenű, átfogó támogatási program részeként tudnák elképzelni.
Az American Airlinesnál az ígéretek helyett a tényekre hagyatkoztak, amikor 40 ezer fős leépítést jelentettek be. Közülük októbertől 19 ezren nem megegyezéssel távoznak majd a világ legnagyobb, a válság előtt még 140 ezer munkatársat foglalkoztató légitársaságától. A 19 ezerből 1500-an adminisztratív munkakört töltenek be, a többiek az üzemeltetésben dolgoznak, köztük 1600 pilóta és 8100 légiutas-kísérő. Huszonötezren vagy a korai nyugdíjazást választhatják, vagy közös megegyezéssel, önként távozhatnak. Az utóbbiakra nem vonatkozott az elbocsátási moratórium, sokan már le is szereltek – írja a Reuters.
Márciusban még azzal számoltak, hogy októberre lecseng a járvány, de ez merő illúzió – írta a dolgozóknak a leépítésről küldött belső levelében az American vezérigazgatója, Doug Parker és elnöke, Robert Isom. Hangsúlyozták, hogy az évzáró negyedévben a belföldi utasszállításban egy évvel korábbi kapacitásuk 50, a nemzetköziben pedig 25 százalékát tudják csak kihasználni, és szövetségi támogatás híján októbertől 15 amerikai várost törölniük kell a menetrendjükből.
A támogatási program kifutása a riválisok közül a United Airlinesnál 36 ezer munkahelyet veszélyeztet, de ott még nem álltak elő konkrét tervekkel, ahogy a Delta Air Lines is csak annyit közölt egyelőre, hogy kétezer pilótáját küldi kényszerszabadságra, miközben alapbérük csökkentéséről tárgyal a szakszervezetükkel. Jobb a helyzet a Southwest Airlinesnál, ott az idén nem is terveznek kirúgásokat, annyira kedvező a vállalat által kínált nyugdíjazási program fogadtatása. A fapados Spirit Airlinesnál működik a szolidaritás, a cégnél dolgozó 2500 pilóta mintegy fele ment bele havi munkaidejének és vele bérének csökkentésébe, amivel elkerülhetik, hogy októberben 600 kollégájukat elbocsássák.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.