BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tömeges leépítések várhatók ősztől

Tízezrével számolják fel a fölöslegessé vált munkahelyeket az amerikai légitársaságok, amint lejár a számukra előírt elbocsátási moratórium. A Washington által folyósított vissza nem térítendő támogatásban részesült cégek szeptember 30-ig vállaltak foglalkoztatási garanciát. A légi közlekedés azonban a járvány fokozatos visszaszorulásával sem tud felpörögni, így üzleti szempontból a jelentős költségcsökkentést eredményező karcsúsítás indokoltnak mondható, viszont közvetlenül a novemberi amerikai elnökválasztás előtt politikailag kényessé válhat Donald Trump számára az ügy, amelyből aligha tud jól kijönni. A támogatások meghosszabbításával közpénzt égetne el, viszont szavazatokhoz juthat, míg a márciusban meghirdetett, 25 milliárd dollárt felemésztő program lezárásával a felesége, Melania Trump által a republikánus konvención hangoztatott ígéret válna semmissé, miszerint „az elnök senkit sem hagyna az út szélén”. Az iparág egy újabb 25 milliárdos csomagért lobbizik Washingtonban, de a kongresszusnál egyelőre elakadt az ügy, a politikusok ezt csak egy nagyobb volumenű, átfogó támogatási program részeként tudnák elképzelni.

Az American Airlinesnál az ígéretek helyett a tényekre hagyatkoztak, amikor 40 ezer fős leépítést je­lentettek be. Közülük októbertől 19 ezren nem megegyezéssel távoz­nak majd a világ legnagyobb, a válság előtt még 140 ezer munkatársat foglalkoztató légitársaságától. A 19 ezerből 1500-an adminisztratív munkakört töltenek be, a többiek az üzemeltetésben dolgoznak, köztük 1600 pilóta és 8100 légiutas-kísérő. Huszonötezren vagy a korai nyugdíjazást választhatják, vagy közös megegyezéssel, önként távozhatnak. Az utóbbiakra nem vonatkozott az elbocsátási morató­rium, sokan már le is szereltek – írja a Reuters.

Márciusban még azzal számoltak, hogy októberre lecseng a járvány, de ez merő illúzió – írta a dolgozóknak a leépítésről küldött belső levelében az American vezérigazgatója, Doug Parker és elnöke, Robert Isom. Hangsúlyozták, hogy az évzáró negyedévben a belföldi utasszállításban egy évvel korábbi kapacitásuk 50, a nemzetköziben pedig 25 százalékát tudják csak kihasználni, és szövetségi támogatás híján októbertől 15 amerikai várost törölniük kell a menetrendjükből.

A támogatási program kifutása a riválisok közül a United Air­linesnál 36 ezer munkahelyet veszélyeztet, de ott még nem álltak elő konkrét tervekkel, ahogy a Delta Air Lines is csak annyit közölt egyelőre, hogy kétezer pilótáját küldi kényszerszabadságra, miközben alapbérük csökkentéséről tárgyal a szakszervezetükkel. Jobb a helyzet a Southwest Airlinesnál, ott az idén nem is terveznek kirúgásokat, annyira kedvező a vállalat által kínált nyugdíjazási program fogadtatása. A fapados Spirit Airlinesnál működik a szolidaritás, a cégnél dolgozó 2500 pilóta mintegy fele ment bele havi munkaidejének és vele bérének csökkentésébe, amivel elkerülhetik, hogy októberben 600 kollégájukat elbocsássák.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.