S zázezer autót nem tudtak készre szerelni tavaly a globális csiphiány miatt a Volkswagen csoporthoz tartozó vállalatok – ismerte el a konszern 2020-as üzleti jelentését és jövőbeni terveit bemutató tegnapi tájékoztatóján Herbert Diess. A vezérigazgató hozzátette, hogy a beszállítási gondok nem szűntek meg, emiatt az idén nem tudják pótolni a lemaradást, viszont a jövőben közvetlenül a csipgyártókkal szerződnek majd le azért, hogy megelőzzék a hasonló helyzeteket. A globális piacvezető szerepét a csipellátásáról jó előre gondoskodó Toyotával szemben elveszítő VW csoport 2020-as éve a járvány visszahúzó hatása ellenére is jól sikerült, és ez erőt ad a folyamatban lévő stratégiai átalakításokhoz, amelyek középpontjában az elektromobilitás áll. A tavalyi pénzügyi eredmények jobbak voltak ugyan a vártnál, de befektetői szemmel nézve a számok így is lelombozók.
Diess megerősítette a február végén közölt előzetes adatokat: a 12 százalékkal, 222,9 milliárd euróra csökkent bevételt, a 37 százalékkal, 8,82 milliárd euróra olvadt adózott eredményt és a 11 millióról 9,2 millióra esett értékesítési darabszámot. Az üzemi marzs 4,3 százalékra mérséklődött, itt viszont radikális előrelépést vár a konszern vezetése: az idén eljuthatnak az 5–6,5 százalékos sávba, majd ha jól megy, a jövő évtől kezdve már a 7–8 százalékos sávban mozoghat a marzs. Ehhez szükség volt a 2023-ra teljesülő kétmilliárd eurós kiadáscsökkentési program elfogadására: az anyagköltségeken 7 százaléknyit faragnak, emellett ötezerrel csökkentik a 670 ezres munkavállalói létszámot, egyeztetve a konszernnél egyébként erős érdekérvényesítő képességgel rendelkező szakszervezetekkel. A befektetők jóindulatának megnyerésére változatlan, 4,80 eurós osztalék kifizetését javasolja a vezetés a 2020-as profit terhére.
Az osztalék magasabbra is hághat, ha a VW csoport sikerre viszi most meghirdetett ambiciózus terveit. A nyíltan a Tesla babérjaira törő elképzelések a villanyautó- és akkumulátorgyártásra és a kapcsolódó hálózati infrastruktúra gyors kiépítésére fókuszálnak. Az utóbbihoz sikerült bevonni a brit BP, az olasz Enel és a spanyol Iberdrola energiatársaságot. Már az idén dupláznának, és elérhetik az egymilliós villanyautó-eladási mérföldkövet. A szoftverre, az akkumulátorra és a töltőrendszerre vonatkozó szabványosítással egyrészt felgyorsítanák, másrészt olcsóbbá tennék a gyártást, ami a késztermék árában is jelentkezne.
Az akkumulátorgyártással kapcsolatos terveiket is felvázolták a hétfői Power Dayen, amely bevallottan a Tesla energetikai innovációit és céljait prezentáló Battery Day lekoppintása. A VW egyedül vagy partnereket bevonva hat akkumulátorgyárat épít és állít üzembe 2030-ig, ezek összkapacitása évi 240 gigawatt lesz. Az első 40 gigawattos egység a svéd Northvolttal közösen épül, s már 2023-ban üzemelni fog a skandináv országban. A második gyárat is a svédekkel közösen építik a németországi Salzgitterben, 2025-ös átadással. Egy évre rá lép be a spanyol, portugál vagy francia földön létesülő újabb gyár, amelyet 2027-ben a cseh, szlovák vagy lengyel helyszínen tervezett üzem követ. A maradék két egységnek még hozzávetőleges helye sincs, és még csak az első két gyár finanszírozása va n megoldva. A német konszern töltőhálózat-építési tervei viszont már nem csak Európára szorítkoznak. A kontinensen az említett energiacégekkel közösen 2025-re 18 ezer töltőpontból álló hálózatot hoznak létre. Ez rendkívül merész vállalás, a jelenlegi hálózat ötszöröse. A kivitelezésre egyedül a Volkswagen 400 millió eurót tesz félre. Észak-Amerikában év végéig 3500 gyorstöltő pontot létesítenek az ottani, Electrify America nevű leánycégük közreműködésével, míg Kína 17 ezer, 2025-ig megépítendő töltőponttal szerepel a VW térképén. Itt egyébként 2030-ra már évi kétmillió fölé szeretnék növelni az e-autó-eladásaikat. A teljes terv költségeit nem részletezték, csak annyit tudni, hogy 2025-ig 35 milliárd eurót szánnak e-mobilitási beruházásokra, nagyjából annyit, amennyibe a 2015-ös dízelbotrány került.
A befektetők nagy lelkesedéssel fogadták a grandiózus terveket, a VW árfolyama 6,5 százalékos pluszban is járt tegnap a frankfurti börzén, ez hat és fél éves csúcs. Idén a kurzus a harmadával emelkedett, ezzel a kapitalizácó átlépte a 118 milliárd eurót.
A múlt évi
4 százalékról
7-8
százalék közé nőhet
az üzemi marzs jövőre
Tavaly az értékesítés és a profit is zuhanórepülésbe került a Volkswagennél, az előbbi 12, az utóbbi pedig csaknem 40 százalékkal esett
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.