Kriván Bence | A vártnál gyengébben sikerült a Nike üzleti évének harmadik, február végén zárult negyedéve, a világ legnagyobb sportszergyártóját is meggyötörte a válság: online értékesítése hiába futott fel, nem tudta teljesen pótolni az üzletbezárások folytán kiesett bevételeket. A gyorsjelentésére 4 százalékos eséssel reagált az árfolyam, igaz, volt miből leadni, hiszen év eleje óta a Nike kurzusa már 40 százalékos ralin van túl. Főként Európában és Észak-Amerikában maradtak el az eredmények a várakozásoktól, ahol még logisztikai problémákkal is szembesülnie kellett a cégnek. A távol-keleti gyártóktól akadozva érkeztek az áruk, mivel a konténerhajókon kapacitáshiány lépett fel, de az amerikai kikötők túlterheltsége is közrejátszott az ellátási anomáliákban. Három-négy hetes csúszások is előfordultak, ennek a rovására írható az észak-amerikai bevételek 11 százalékos, 3,56 milliárd dollárra történt visszaesése – mondta John Donahoe elnök-vezérigazgató. Az Európát, Közel-Keletet és Afrikát összefogó EMEA-régióban a Nike fizikai boltjainak 45 százaléka két hónapig zárva tartott, ott az online értékesítés 60 százalékos megugrása enyhített a gondokon. A régió összességében 4 százalékkal alacsonyabb, 2,61 milliárd dolláros forgalommal zárt.
A Nike a nehézségek dacára szépen hizlalta adózott eredményét, amely 1,45 milliárd dollárra nőtt, az egy részvényre vetített nyereség (EPS) 90 centet tesz ki. Egy évvel korábban még csak 847 millió dollár szerepelt a profitsoron, 53 centes EPS társaságában. A bruttó üzemi marzs 130 bázisponttal 45,6 százalékra emelkedett. Érdekesség, hogy az üzemi eredmény szintjén Kína lefőzte Észak-Amerikát, az előbbi 973, az utóbbi 970 millió dollárt termelt. A sportszergyártó forgalma a bázisidőszak 10,10 milliárd dollárjáról 10,36 milliárdra gyarapodott, ám alatta maradt a 11,02 milliárdról szóló, vérmesnek tekinthető elemzői várakozásoknak. A bővülésben oroszlánrészük volt a másfélszeresére, 2,28 milliárd dollárra ugró kínai eladásoknak. A májussal záruló teljes üzleti évre 12–15 százalék közötti forgalombővülést vár a Nike, szemben a 15,9 százalékos elemzői konszenzussal. A cégvezetés szerint az ellátásban sem lesz már fennakadás, és erről az elemzőket is meggyőzték.
Ahogy az elmúlt 19 évben, úgy most is emelte a részvényeseknek kifizetendő osztalékot a Nike. Ezúttal az előző évinél 14 százalékkal többet, 434 millió dollárt osztanak szét a részvényesek között, s a tavaly márciusban felfüggesztett részvény-visszavásárlási programjukat a folyó negyedévben újraindítják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.