Bár a hivatalos álláspont szerint a szokásos egyeztetések zajlanak csupán, egyre nyilvánvalóbb, hogy Romániának gondjai támadtak a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak ellensúlyozását szolgáló helyreállítási és ellenálló képességi alap forrásainak megpályázása körül. Miközben például Portugália már benyújtotta tervét az Európai Bizottságnak, a napokban kiderült, Brüsszel számos ponton nem ért egyet a román kormány elképzeléseivel, így Bukarest május végéig kapott határidőt a fennálló kérdések tisztázására. „A helyreállítási terv országos projekt, nem politikai játékszer, nincs olyan, hogy ezt Brüsszel elutasítja” – igyekezett lehűteni a kedélyeket Klaus Iohannis román államfő, aki az elmúlt időszakban többször is egyeztetett a kormány tagjaival a témában. Kiderült azonban, hogy már a sarokszámok sem stimmelnek: miközben az ország 29,4 milliárd euróra számíthat a járvány és a pandémia okozta gazdasági válság leküzdésére (az összeg kevesebb mint fele vissza nem térítendő támogatás, a többi kölcsön), a román kormány 41 milliárd euró értékben terjesztett projekteket Brüsszel elé, tehát van miből visszanyesni.
Az Európai Bizottság (EB) tételesen kifogásolja például Bukarest 4,5 milliárd eurós infrastruktúra-fejlesztési és autópálya-építési terveit, és inkább a metró és a vasútépítést, -fejlesztést támogatja. Románia számára azonban létfontosságúak az uniós források a sztrádafejlesztés terén, hiszen az ország autópálya-hálózatának hossza még mindig kevesebb ezer kilométernél (tavaly 6,2 százalékkal, 920 kilométerre bővült); egyebek között a helyreállítási alapból finanszíroznák a Kárpátokat átszelő első sztrádák kivitelezését. Újra kell gondolnia Bukarestnek az öntözőrendszer kiépítésére vonatkozó, 2,5 milliárd euróra rúgó fejezetet is, Brüsszel ugyanis értésre adta: korszerűtlennek és a környezetre károsnak tartja az öntözéses mezőgazdálkodás hagyományos, csatornarendszerre épülő formáját, mivel hozzájárul a sivatagosodáshoz azáltal, hogy a talajból kivonják a vizet. Kiderült, az EB a romániai földgázhálózat 600 millió eurós bővítési tervét sem támogatja, holott az ország lakosságának mindössze 40 százaléka (vidéken 22 százaléka) fér hozzá a szolgáltatáshoz. A román kormány projektje tételesen hivatkozik arra, hogy például Magyarországon 90 százalékos a gázhálózat lakossági lefedettsége. Ennek kapcsán Virgil Popescu román energetikai miniszter elmondta, Bukarest arról igyekszik meggyőzni az Európai Uniót, hogy képes hidrogént kitermelni, amelyet aztán a gázvezetékbe pumpálna; a Tranzgaz vállalat már dolgozik gázkeverékek, zöldhidrogén és más, nem konvencionális szénhidrogén felhasználását célzó beruházásokon.
A bukaresti hárompárti jobbközép koalíció vezetői szerdán a helyreállítási csomag optimalizálásáról döntöttek, ami elsősorban azt jelenti, hogy a projektek összértékét 29 milliárd euróra faragták le. „Egyetlen tervről sem mondunk le. Bizonyos projekteket teljes egészében a helyreállítási csomagból finanszírozunk, másokra máshonnan is keresünk forrásokat” – szögezte le Florin Citu miniszterelnök, aki május közepén személyesen próbálja majd meggyőzni Brüsszelben az EB illetékeseit a román csomag helytállóságáról.
Bukarest
41
milliárd euró összértékben terjesztett elő projekteket
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.