A Nestlé termékeinek 63 százaléka nem felel meg az egészséges élelmiszerek iránt támasztott követelményeknek, legalábbis a szigorú ausztrál besorolás szerint – írja a Financial Times egy belső dokumentumra hivatkozva. A helyzet még rosszabb, hiszen a vállalatnál elismerik, hogy több termékcsoportnál bármilyen innovatív technológiát alkalmaznak is, eleve lehetetlen javítani az élelmiszer minőségén. Csekély vigasz, hogy a vizsgált termékcsoportokból kimaradtak a bébiételek, a kávék, az állateledelek és az egyes összetevőkre érzékeny emberek számára készített, orvosilag ellenőrzött különleges élelmiszerek. Mindent egybevetve a lesújtó vélemény a Nestlé 84,3 milliárd svájci frankos tavalyi forgalmának nem egészen a felét érinti. A vállalat topvezetői körében az év eleje óta keringő dokumentumban leírják, hogy az ausztrál élelmiszerügyi szabályozás ötfokozatú skáláján a vizsgált Nestlé termékek 37 százaléka jutott a 3,5 csillagos választóvonal fölé. Ami a szállodai besorolásnál elmegy, az az élelmiszereknél a független laboratóriumokban végzett kutatások szerint már nem megfelelő. A besorolást egyébként széles körben alkalmazzák a táplálkozástudományban.
A Financial Times által ismertetett dokumentum szerint a teljes élelmiszer- és italportfólióban 70 százalék körüli volt az egészségesnek nem minősíthető termékek aránya, az üdítőitaloknál ez 96 százalékos volt, igaz, az utóbbin aligha lehet csodálkozni a mesterséges színezékek, pótanyagok és ízfokozók világában. Az édességeknél és a jégkrémeknél száz termékből egy volt kifogásolhatatlan. Sokkal jobb a helyzet a vizeknél és a tejtermékeknél, az előbbi csoportban 82, az utóbbiban 60 százalék kapott 3,5 csillagnál magasabb minősítést. Az anyag negatív példákat is említ. Egy DiGiorno húsos pizza elfogyasztása például a napi nátriumszükséglet 40, egy Hot Pockets pepperonis pizzáé pedig a 48 százalékát fedezi. A narancsos San Pellegrino az üdítőknél létező legrosszabb besorolást kapta, mert egy decijébe 7,1 gramm cukrot sűrítenek bele. Az amerikai gyerekek körében kedvelt eper ízesítésű Nesquick cukortartalma kirívóan magas, ezen az sem sokat segít, ha tejben oldják fel. „A tökéletes reggeli, amely felkészíti a gyerekeket a napra” szlogennel népszerűsített kakaópor inkább a tökéletes utat kövezi ki az elhízáshoz.
A Nestlé-jelentésben szereplő megállapítások különösen visszásnak tűnnek, amikor a világ legnagyobb élelmiszergyártója épp az egészséges életmód és táplálkozás élharcosaként tünteti fel magát. Tisztában vannak mind a szabályozó hatóságok felől érkező nyomással, mind az egészséges táplálkozás iránti társadalmi igényekkel, és ennek meg is akarnak felelni. Ennek szellemében a Nestlé épp a tavasszal frissítette belső élelmiszerszabványait, és még az idén reformot hirdet az ehhez illő megújuló termékpalettával. A „Táplálkozás, egészség, wellness” mottóval megfiatalodó Nestlé vezérigazgatója, Mark Schneider tisztában van azzal, hogy az emberek egészségesebb étrendet szeretnének, azt viszont visszautasította, hogy a cége és a versenytársai által készített feldolgozott élelmiszerekre csak úgy rásüssék, hogy egészségtelenek. A Nestlé folyamatosan csökkenti a káros összetevők arányát termékeiben, csak az utóbbi hét évben 14-15 százalékkal redukálták a nátrium mennyiségét élelmiszereikben. Ugyanakkor nagyon nehéz a cukor- és a sótartalmat úgy csökkenteni, hogy közben a megszokott ízvilág, az élvezeti érték se változzon meg radikálisan.
A brit gazdasági lap reggeli leleplezésének híre egyébként süket fülekre talált a befektetőknél, a Nestlé árfolyama ugyanis emelkedéssel (igaz, szerény 1 százalékon belülivel) nyitotta a kereskedést a zürichi tőzsdén. Ebben nyilván az is benne van, hogy a cég független szakértők szerint is elismerésre méltó módon dolgozik termékeinek egészségesebbé tételén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.