A szállítmányozási, gyártási és kiskereskedelmi szakemberek szerint csak a jövő év második felében tér vissza a világkereskedelem a megszokott kerékvágásba.

Ázsiából kedvező hírek érkeztek az elmúlt időben, ugyanis a fő gyártóbázisokon elindult a termelés, enyhült az energiahiány, és a kikötői korlátozások szorítása is oldódik.

Ennek ellenére a közgazdászok szerint az erős kereslet, a nyugati kikötők túltelítettsége, és a megemelkedett fuvardíjak továbbra is gátolják a fellendülést – írja a WSJ. Emellett a Covid-járvány ismételt fellángolását sem lehet kizárni.

Az Egyesült Államok egyik legnagyobb kikötőjében, a Los Angeles-i Long Beachen november 19-én 71 konténerhajó horgonyzott kirakodásra várva, míg néhány nappal korábban még 86.

Fotó: STR / AFP

Kedvező fejleményekről számolt be a Held Bereederungs GmbH & Co. KG társtulajdonosa is. Jan Held szerint míg hajói nemrég akár egy hónapot is várakoztak a kikötés előtt Ázsiában, mára már közel sem kell ennyi kieső idővel számolni. Úgy véli azonban, hogy a teljes helyreállás csak a koronavírus eltűnésével képzelhető el, ami szerinte nem fog egyhamar bekövetkezni.

A kereskedelem további felpörgését segíti az is, hogy két év óta a legnagyobb mértékben, több mint negyedével csökkentek a Csendes-óceánon átnyúló fuvarok díjai is.

Ennek hátterében az állhat, hogy az amerikai kiskereskedelmi szektor képviselői korábban kapcsoltak, és jóval az ünnepi időszak előtt feltöltötték készleteiket. Másképpen látja a helyzetet Christine Humphreys, a Mindful Drinking Company Ltd. társalapítója. Szerinte cseppet sem enyhült az ellátási káosz, ugyanis a cég a legforgalmasabb időszakra, karácsonyra mindössze a megrendelt készletei felét kapta meg, mert a megszokott két hét helyett most jellemzően hat hét alatt érkeznek meg a konténerek Németországból az Egyesült Királyságba.

Do Xuan Lap, a vietnámi Fa- és Erdészeti Termékszövetség vezetője szerint a helyzet javul, a közepes méretű bútorgyárak 80 százalékos kapacitáskihasználtsággal, míg a nagyok a munkaerőhiány miatt csak legnagyobb teljesítményük 65 százalékán működnek.

Míg szeptemberben egyáltalán nem, most már sikerül szállítókonténereket foglalnia Thomas Broertjesnek, a kuangtungi székhelyű Foshan Oufeng Furniture Co. ügyvezető igazgatójának. Most azonban a legnagyobb gondot a megszokottnál háromszor, de akár négyszer magasabb árak jelentik.