Külföldi turisták tömegei indultak hétfőn az Egyesült Államok határai felé, miután véget ért a 600 nappal korábban a koronavírus-járvány miatt még a Trump-kormányzat által több mint harminc ország – köztük a schengeni övezethez tartozó országok – állampolgáraival szemben elrendelt beutazási tilalom.

Fotó: AFP

A zárlat 86 hétig, vagyis húsz hónapig tartott, elég hosszú ideig ahhoz, hogy sok szétszakított családban megszülessenek az első unokák, és a kényszerűen egymást nélkülöző párok már azt is elfelejtsék, hogy hány napja tartják egymással a kapcsolatot kizárólag valamelyik közösségi oldalon keresztül.

A kanadai és a mexikói határokon már jóval hajnal előtt hosszú sorok alakultak ki, és az Európából érkező járatok is lelkes utazókkal teltek meg. Az amerikai–mexikói határ a világ legforgalmasabb átkelőhelye, amelyet évente átlagosan mintegy 350 millió ember lép át.

Mint ismeretes, az új amerikai beutazási követelmények szerint a külföldi légi utasoknak negatív teszteredménnyel kell rendelkezniük, és ha betöltötték a 18. életévüket, azt is igazolniuk kell, hogy az Egyesült Államok által elfogadott Covid-oltásokat is megkapták.

A tengerentúli kiskereskedők számára nem babra megy a játék, dollármilliárdok sorsa a tét. Az amerikai kereskedelmi minisztériumhoz tartozó külkereskedelmi hivatal adatai szerint ugyanis 2019-ben például 43 milliárd dollárt hagytak a boltokban a külföldi vendégek. A szakértők és a szektorban működő vállalatok szerint azonban időbe telik, amíg a turisták visszatérnek az Egyesült Államokba, és a járvány előtti szinten kezdenek el költeni.

„A légitársaságok közlik, hogy megugrott a foglalások száma, ám nem mondják meg, hogy mikortól. A szállodák bejelentik, hogy fellendülést tapasztalnak, de nem teszik hozzá, mikor” – mondta a CNBC-nek Daniel Binder, a turisztikával foglalkozó Columbus Consulting partnere.

A nyitás legnagyobb haszonélvezője mindenesetre New York városa lehet, ahol egy átlagos évben a külföldiek 4,75 milliárd dollárt költenek vásárlásokra a megapolisz idegenforgalmi hivatala szerint (NYC & Company). A határon túlról érkezők 88 százaléka shoppingol, 86 százalék vesz részt városnézésen, 54 százalék látogat meg művészeti galériákat és múzeumokat, 29 százalék pedig a gasztroélmények nyomába ered – áll egy 2018-ban készült felmérésben.

Az NYC & Company alelnöke jelezte a CNBC-nek, hogy a Macy’s, a Bloomingdale’s, a Saks Fifth Avenue és más kiskereskedők bevonásával egy hatmillió dolláros promóciós kampányt indítanak New York City reklámozására. A pénzt azokban az országokban költik el, amelyek lazítottak a ki- és beutazási szabályaikon. Ezek közé tartozik Dél-Korea, Kanada, Mexikó, Brazília, Németország, Franciaország és Olaszország. Ahol viszont a korlátozások még mindig nagyon szigorúak, mint például Kína, ott nem folytatnak promóciós kampányt.