Az Egyesült Államokban ugyan áprilisban 17 százalékos visszaesést lehetett tapasztalni a belföldi légijáratok foglalásainak terén az Adobe friss adatai szerint, ám a kereslet még mindig meghaladja a koronavírus-járvány előtti szinteket – írja a Business Insider.

A járványt követő fellendülés, az évekig tartó alacsony energiaárak hatására elmaradó beruházások és az ukrán háború hatására emelkedő olajárak miatt ugyan a légiközlekedés is visszaesett némileg, ám a bezártság elmúltával továbbra is élénk kereslet jellemzi a légiközlekedés és a turizmus piacát.

Storm Zeynep - Hanover Airport
Fotó: JULIAN STRATENSCHULTE

Ugyanakkor a visszatérés a repülőterekre nyilván nem egyenletes világszerte, így az ING adatai szerint például az európai forgalom még csak a járványt megelőző időszak 80 százalékát tette ki áprilisban. A biztosítótársaság szerint azonban az idei nyárat erős forgalom jellemezheti, noha a légitársaságok számára a személyzet biztosítása nem lesz feltétlenül egyszerű feladat az egyre szorosabb munkaerőpiacon.

Természetesen az olaj, illetve különösen az abból készült kerozin árának emelkedett szintje is negatívan hathat a forgalomra, ám egyelőre úgy tűnik, hogy sokan szeretnék az elmaradt utazásokat és élményeket mielőbb pótolni.

Ugyanakkor az áprilisi amerikai inflációs adat részletei között megtalálhatjuk a légiközlekedés 18,6 százalékos, 1963 óta nem látott mértékű drágulását is, ami az Adobe által jelzett, a márciusinál 17 százalékkal kisebb volumennel kiegészítve jelezheti, hogy a száguldó infláció hatására a kereslet csökkenhet is. Hasonló jelek egyelőre Európában még nem tűntek fel az ING adatai alapján, de a kilátásoknak a recessziós félelmek és a magas olajárak semmiképp sem tesznek jót.