Határidőre elkészült Horvátország legnagyobb közúti átkelője, a Pelješac-híd, mely összeköti Horvátország déli, Dubrovnik környéki részét az ország többi részével. A stratégiai fontosságú építményt viszont az elsődleges tervekkel ellentétben nem adták át hétfőn, a horvát államiság napján, mivel még nem készültek el az oda vezető bekötőutak. A Pelješac-híd megépítésre azért volt szükség, mert Horvátország területe nem képez egységet, hiszen ahhoz, hogy eljussunk az adriai ország déli részére, át kell haladnunk egy 7 kilométeres földnyelven mely Bosznia-Hercegovinához tartozik. 

Mivel nem EU-tagországról van szó, ezért a határellenőrzés nagyban megnehezíti a Horvátország déli és északi része közötti személy- és áruforgalmat, és nem utolsósorban nyaranta óriási dugókat eredményez a határon. A területi kettéosztottság gyökere a török időkig vezethető vissza, amikor is politikai okokból Neum az Oszmán Birodalomhoz tartozó Boszniához került, de a városka közigazgatási hovatartozása később sem változott. 

A helyzet csak akkor vált problémássá, amikor a délszláv államok függetlenné váltak, és új határaik a közigazgatási egységeket vették alapul. A probléma megoldására a horvátok egy híd építése mellett döntöttek, mely a dalmát szigetvilág adottságait kihasználva a Pelješac-félszigetnél megkerüli a bosnyák partszakaszt. Az átkelő építésére viszont sokáig nem volt pénz, ezért a munkálatok csak 2018-ban kezdődhettek el, miután megállapodás született arról, hogy a 2,1 milliárd kunába (105 milliárd forint) kerülő híd megépítését 85 százalékban az Európai Bizottság finanszírozza, a maradékot pedig az állami költségvetés fedezi.

 

A 2404 méter hosszú és 55 méter magas híd megépítését a horvátok a legjobb ajánlatot tevő kínai China Road and Bridge Corporationra (CRBC) bízták. A pillérek első pillantásra szürreálisnak tűnő magasságára a bosnyák fél tiltakozása miatt volt szükség, ők ugyanis ragaszkodtak hozzá, hogy olyan híd épüljön, amely alatt a legnagyobb hajók is elférnek, amennyiben azok a neumi, egyébként nem túl nagy kikötőben szeretnének horgonyozni. 

A híd építése a vártnál is jobb ütemben haladt, az átkelő két hónappal a tervezett idő előtt, 2022 január végén elkészült, és mostanra már rendelkezik minden szükséges hatósági engedéllyel is.  Az építkezés viszont nem ment mindenhol ilyen gördülékenyen, a híd megközelítéséhez szükséges 12 kilométernyi út ugyanis még csak részben készült el. A munkálatokat vezető mérnök a horvát közszolgálati televíziónak nyilatkozva elmondta, az eredetileg május 30-ra tervezett átadás nem volt tartható, mivel a munkaerő- és az építőanyaghiány miatt nem tudtak úgy haladni, ahogy előzetesen tervezték, a híd ezért számításai szerint leghamarabb augusztusban állhat forgalomba.

Az autósok viszont akkor sem élvezhetik majd az átkelő minden előnyét, mivel a hídtól Dubrovnik irányába folytatódó, 17 kilométeres autóút átadása csak őszre várható, a forgalmat addig a félsziget szűk kapacitású úthálózatára terelik. Az eset különösen kellemetlen annak tükrében, hogy a szóban forgó kétszer kétsávos sztrádát horvát vállalatok építik, akik a kínai kollégáikkal egy időben kezdték meg a technológiailag jóval egyszerűbb és kisebb volumenű munkálatokat, ám keleti partnereikkel ellentétben mégsem sikerült azokat időre befejezni.