A globális fogyasztók egy része a rekordinfláció miatt jövedelme egyre nagyobb hányadát kénytelen alapvető élelmiszerekre, olcsó hamburgerekre, illetve háztartási eszközökre költeni, velük szemben a tehetősebbek több ezer dolláros Louis Vuitton kézitáskákat vásárolnak – derül ki a Reuters összeállításából. 

A befektetők közben árgus szemekkel figyelik a második negyedéves vállalati jelentéseket, amelyekből kiderül, hogyan reagálnak a fogyasztók a magasabb szolgáltatás- és termékárakra. Az elemzés szerint visszaesés azoknál a vásárlói csoportokban tapasztalható, akiket a rekordszintű üzemanyag- és élelmiszerárak a legsúlyosabban érintenek. Ugyanakkor a hitelkártyahasználati adatok például azt mutatják, hogy továbbra is bőven van kereslet utazásokra, valamint számos luxuskategóriás termékre.

Fotó: Robyn Beck

Az amerikai Walmart hétfőn azt közölte, hogy vásárlóik leginkább élelmiszert és más alapvető cikkeket vásárolnak, miközben egyre többen elkerülni kénytelenek a ruhákkal és sportcikkekkel teli sorokat. Viszont a Louis Vuitton luxuskonszern eladásai 19 százalékkal emelkedtek a második negyedévben, ami csak minimálisan lett alacsonyabb az esztendő elejéhez képest. A cég szerint az európai, illetve amerikai kézitáska- és csúcskategóriás szeszesital-eladások segítettek ellensúlyozni a járvány okozta lezárások miatti forgalomcsökkenést. A bankkártyakibocsátó Visa például azt közölte, hogy a határokon átnyúló pénzforgalom 40 százalékkal emelkedett, ami a nyári utazások növekedését és a költések növekedését tükrözi. A mérséklődő fogyasztói kereslet azonban egyértelműen visszavetette a videojáték üzletágból érkező bevételeket a Microsoftnál, amely hétszázalékos csökkenést jelentett az Xbox konzolok értékesítésében, és a cég további visszaesésre számít a folyó negyedévben. Az olyan óriáscégek mint a Coca-Cola, a McDonald’s és az Unilever kedden mind azt jelentették, hogy termékeik magasabb áron is jól fogynak. A McDonald’s, amely közel 40 ezer éttermet üzemeltet, közölte, hogy az eladásai csaknem 10 százalékkal ugrottak meg, ami sokkal jobb, mint a 6,5 százalékos növekedésre vonatkozó várakozás. 

Ennek ellenére a chicagói székhelyű vállalat mérlegeli, hogy több kedvezményes menüt adjon a kínálatához, mivel a szárnyaló különösen Európában, arra készteti az alacsonyabb jövedelmű fogyasztókat, hogy más éttermeket válasszanak – magyarázta Kevin Ozan pénzügyi igazgató. A Coca-Cola globális értékesítési volumene 8 százalékkal nőtt a második negyedévben, az átlagos eladási árai pedig mintegy 12 százalékkal emelkedtek.

Az eredmények azt jelzik, hogy az amerikai fogyasztók sokkal inkább az alapvető termékekre koncentrálnak, mivel néhány kiskereskedőnél két számjegyű élelmiszerár-emelkedéssel kell szembesülniük – mondta Nicola Morgan-Brownsell, a Legal & General Investment Management alapkezelője. 

Az amerikai fogyasztói bizalom júliusban már a harmadik egymást követő hónapban csökkent a magasabb infláció és az emelkedő kamatlábak miatti tartós aggodalmak közepette; a fogyasztók visszajelzései egyelőre vegyesek.