Az egyelőre „csendben lévő” Kína lesz a mérleg nyelve, ugyanis a hatalmas ország esetlegesen felpörgő vásárlásai tovább súlyosbíthatják a világméretű gázhiányt.

A világ legnagyobb cseppfolyósítottföldgáz-importőrénél az a meggyőződés alakult ki, hogy az ország zéró-Covid-politikája a keresletet is visszafogja – legalábbis ezt mondják gázkereskedők a Bloombergnek.Közben a kínálat szűkössége miatt nagyon megdrágult az LNG, és a kereskedők attól tartanak, hogy nem lesz szükség az általuk méregdrágán beszerzett nyersanyagra.

A spekuláció persze kockázatos: nagy rizikót jelent ugyanis az időjárás, amely ha szokatlanul hidegre fordul, akkor az egekig emeli a gázkeresletet. Emellett, ha a kínai gazdaság fellendül, az – a spórolós beszerzési politikával karöltve – önmagában is brutális hiányt okoz az amúgy is borotvaélen táncoló gázpiacon. A kínai gázkereslet hirtelen fellendülése esetén ugyanis beszállnának az importőrök az LNG-beszerzési versenybe, ami tovább srófolná a már amúgy is szezonálisan magas gázárakat.

 

The Vladimir Rusanov, a liquefied natural gas (LNG) tanker ship, is seen following its arrival at the LNG terminal in Nantong city, eastern China's Jiangsu province on July 19, 2018, following its journey from Russia's Arctic Yamal peninsula. - The LNG/icebreaker tanker arrived in Nantong with its shipment of gas produced at the 27 billion USD Yamal LNG plant in the Siberian Arctic. Russia's Novatek is in partnership with France's Total and China's CNPC for the Yamal LNG project. (Photo by AFP) / China OUT
Fotó: AFP


A Trident LNG globális kereskedelmi tanácsadó vezetője diplomatikusan annyit mondott, hogy Anomáliát okoz a helyzet, ugyanis a téli beszerzések már javában zajlanak.Toby Copson szerint Kína nem stresszel az ellátás miatt. Bízik a gázvezetékeiben, illetve a hazai termelésű szénben is, ami most elegendőnek tűnik.


Most még egyensúlyban


Tavaly Kína volt a világ legnagyobb LNG-importőre, de a behozatal nagyjából 20 százalékos csökkenése miatt az idén valószínűleg elveszti ezt a címet. Ugyanakkor a passzív magatartás más ázsiai és európai országok számára lehetőséget teremt arra, hogy növeljék a gázkészleteiket. Annál is inkább, mert a kínai cégek belekezdtek saját LNG-tartalékaik leépítésébe. Közben persze a kínai kormány sem tétlen, Peking ugyanis a széntermelés növelésére ösztönzi a bányászokat és növeli az olcsóbb vezetékesgáz-importot. Az Országos Energiaügyi Hivatal közölte, hogy az ország szénkitermelése 2,2 milliárd tonnára emelkedett 2022 első felében, ami éves alapon 11 százalékos növekedés. Egyelőre Kínának megfelelő készletei vannak, ami nagyrészt a valóban gyengülő keresletnek köszönhető. Az ország gazdaságát már az előző negyedévben is hajszál választotta el a recessziótól, ugyanis a Covid miatti lezárások következtében jó néhány cég csődöt jelentett.


Bizonytalan folytatás


Azt azonban nem lehet tudni, hogy a mostani gyengélkedés meddig tart. Hszi Csin-ping elnök továbbra is elkötelezett a koronavírus teljes felszámolása mellett, amit az is jól bizonyít, hogy a héten a gazdaság egyik motorjának számító Sencsenben rendeltek el korlátozásokat. A gazdaság azonban a felpörgés jeleit mutatta júliusban, és Goldman Sachs növekvő aktivitást vár az elkövetkező hónapokban. A Goldman Sachs szerint a kínai kereslet visszatérése fokozza az LNG-rakományokért folyó versenyt Ázsiában. Így az Európába érkező kínálat tovább csökken, ami újabb fogyasztáscsökkentő intézkedésekre kényszeríti a régiót – az elemzők szerint Európa csak így tudja majd megfelelő szintre tölteni tárolóit a fűtési szezon előtt.

Kína most az ipar felpörgetésén dolgozik. Ha ez sikerül, és Ázsia legnagyobb vásárlója visszatér a megszokott szintre, miközben Európa a szűkös piacon rohanva tölti a tárolóit, az minden bizonnyal jelentős gázpiaci feszültséget gerjeszt – összegez a Trident LNG munkatársa.

Emellett akár a 2021 eleji forgatókönyv is megismétlődhet. Akkor egy hirtelen hidegbetörés miatt Kína kimerítette a készleteit, a kereskedők pedig az azonnali piacon kezdtek vásárolni, ami az árak „felrobbanását” eredményezte.