BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leszoktak a repülésről a németek: még mindig csak álom a pandémia előtti forgalom

Az iparági lobbi szerint túl magasak az adók és más állami terhek. Németország ezért van lemaradva utasforgalom terén más európai országoktól.

Bár tovább nőtt az első félévben, a 2019-es koronavírus-járvány előtti szintet még mindig nem érte el a légiutas-forgalom Németországban az ágazat szakmai képviseleti szervezete, a BDL (Bundesverband der Deutschen Luftverkehrswirtschaft) hétfői jelentése szerint.

Airplane in front of the sun
A németországi légi közlekedést a magas adók fékezik / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Messze még a légi közlekedés a járvány előtti csúcstól Németországban

Az utasforgalom ugyanis a BDL kimutatása szerint az első fél évben 2,8 százalékkal 99,4 millióra emelkedett, ez azonban még 15,8 százalékos elmaradást jelent a 2019-es bázishoz képest.

Jens Bischof a BDL elnöke és az Eurowings vezérigazgatója szerint európai összehasonlításban is lemaradásban van a németországi légiutas-forgalom, aminek okát a magas állami adókban és díjakban látja. Elmondása szerint ennek eredményeként szinte minden német repülőtéren látni, hogy 

a légitársaságok kivonják repülőgépeiket, és azokat más európai országokban, versenyképesebb költségekkel üzemeltetik.

Az iparági vezető szerint a kisebb kínálatot az utasoknak kell megfizetniük magasabb jegyárak formájában, ugyanakkor elmondta azt is, hogy a a légitársaságok csak részben tudják áthárítani ügyfeleikre a drasztikusan emelt díjakat és adókat, mert a fizetési hajlandóság nem végtelen.

A légitársaságok más országokba viszik a gépeket, ahol azok üzemeltetése olcsóbb

A lobbiszervezet számításai szerint a Németországból közvetlen járatokat üzemeltető légitársaságok, mint a Ryanair vagy az Easyjet, 2019 óta szinte minden harmadik, korábban Németországban állomásozó repülőgépet külföldre költöztettek, ugyanis a 190 repülőgépből 130 maradt. Ennek eredményeként nemcsak a nemzetközi összeköttetés veszik el, hanem több milliárd eurós hiány is keletkezik a gazdaságban. Ugyanis minden középtávú repülőgép körülbelül 170 munkahelyet biztosít és körülbelül 70 millió euróval járul hozzá a bruttó hazai termékhez.

Bischof szerint az tipikus európai járatot jellemző, utasonként 35 eurós állami terheket a felére kellene csökkenteni, hozzátéve, hogy a szövetségi kormány által elutasított, 2026-ra tervezett légi közlekedési adócsökkentés egy első megnyugtató jelzés lehetett volna a légitársaságok számára.

A BDL arra számít, hogy a német légi közlekedés a következő hónapokban sem fog tudni felzárkózni. 

A lemaradás különösen nagy a belföldi forgalom esetében, mely még a koronavírus-járvány előtti szint felét sem érte el, annak mindössze a 49 százalékánál tart.

A német repülőterek teljes kínálata az október végétől érvényes téli menetrend szerint ugyan 8 százalékponttal emelkedik, de míg így is csak a pandémia előtti szint 90 százalékát éri csak el. A többi európai országban a kínálat 7 százalékpontos növekedéssel a válság előtti szint 116 százaléka lesz már.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.