A haszonjárművek csökkenő eladásaira hivatkozva „félúton” 27,5 millióról 27 millióra vette vissza az idei évre vonatkozó gépjárműeladási várakozásait a kínai autógyártók szövetsége (CAAM). 

New Nissan Vehicles In Xiangyang
Fotó: VCG / via Getty Image

A világ legnagyobb autópiacának fejlődését a tavasszal feléledő Covid-járvány és az azzal járó szigorú korlátozások vetették vissza, és a koronavírus újabb támadása sem sok jóval kecsegtet. Tavaly decemberben még jóval nagyobb volt az optimizmus, akkor 5,4 százalékos éves növekedést valószínűsítettek 2022-re, most ezt 3 százalékosra csökkentették. 

Főként a buszok és a teherautók kereslete esett vissza, az egész évi friss előrejelzés most 4 millió darabról szól, azaz 16 százalékkal adhatnak el levesebb haszonjárművet a tavalyinál. A teljes piac egyébként tavaly 4,4 százalékkal pattant vissza, míg a járvány kitörésének évében, 2020-ban 1,9 százalékos volt a csökkenés az előző évihez viszonyítva.

Pedig a hatóságokon és a pekingi vezetésen nem múlik, a járművásárlási támogatások széles köre áll a polgárok és a vállalkozások rendelkezésére. Múlt hónapban például felére, 5 százalékosra csökkentették a 45 ezer dollárnál olcsóbb, és legfeljebb 2.0 literes motorral szerelt új autók regisztrációs adóját.

Számos helyhatóság megemelte az egy család által birtokolható járművek mennyiségét, továbbá a belső égésű motorral szerelt használt autók elektromos meghajtásúra történő cseréjét is ösztönzik anyagilag. 

Az intézkedések első eredményei már látszanak is, júniusban a kínai piacon 2,5 millió új autó talált gazdára, ez 23,8 százalékkal több az egy évvel ezelőttinél és egyben idei rekord. Májushoz képest 56 százalékos a bővülés, amiben oroszlánrészt vállaltak az új generációs autók (NEV). Kínában ide sorolják a tisztán elektromos autókat, a tölthető és a nem tölthető hibrideket, valamint a hidrogénhajtású járműveket. 

Ezeknél 129,2 százalékos éves növekményt mértek júniusban, amikor is 596 ezer ilyen autóra szereltek rendszámot. Ez havi rekord, a júniusi statisztika a tavaly decemberi 531 ezres csúcsot adta át a múltnak. Még jobb hír, hogy a tisztán elektronos autók száma már 476 ezer volt az 596 ezerből.

Az idei teljes évben 5,5 milliós NEV-értékesítéssel számol a szakmai szövetség, ez 56 százalékos bővülést eredményezne a 2021-es 47 százalékos plusz után, azaz részarányuk az idén már a 20 százalékot is biztosan meghaladja. Az új generációs járműveknél egyre nagyobb a hazai márkák részaránya, már hajszálnyira van a 40 százaléktól.