Gázolajjal csordultig teli hajók tartanak Európa felé Ázsiából, ami a Vortexa előrejelzése szerint egyre gyakoribb látvány lesz. A trend emelkedő, augusztusban öt hónapos csúcsra nőtt az Ázsiából Európába hozott dízelüzemanyag mennyisége.
A real time szállítmányozási adatokat elemző társaság szerint a hónap közepéig közel hárommillió hordónyi feldolgozott dízelüzemanyag futott be Ázsiából Európa kikötőibe, de az orosz beszállítások pótlására még ez sem elég, a várakozások szerint a közel-keleti transzportok is bővülni fognak.
A jelek szerint most jó áron dízelt eladni Európában a legegyszerűbb, a legfontosabb benchmarknak számító Amszterdam–Rotterdam–Antwerpen árak magasabbak, míg Ázsiában túlkínálat jellemzi a piacot az indiai kereslet szezonális lanyhulása és a kínai gazdaság lassulása miatt.
Az persze továbbra is kérdés, hogy a holland és belga kikötőkből hogyan jut el a gázolaj Európa tárolóiba vagy a benzinkutakra, mivel a Rajna vízszintje olyan alacsony, hogy a legtöbb uszály számára járhatatlan.
Pedig az igény nő, például az erőművek részéről. A gázerőműveket sorra állítják át olajra: csak az idén a referencia-földgázár közel a háromszorosára emelkedett, míg az olajár „csak” 18 százalékkal nőtt. Egyébként az erőművek és az ipari felhasználók részéről a gázról olajra átállás ugrásszerű keresletnövekedést hoz, a Nemzetközi Energiaügynökség szerint napi 380 ezer hordónyit.
Az idő is sürget, például
az indiai finomítókból betöltött áru egy hónap alatt ér a fő európai kikötőkbe.
A legnagyobb kapacitású Suezmax méretkategóriájú tankereken egymillió hordó is szállítható, a nagy kereslet láttán ilyeneket indítottak útnak Ázsiából.
Az S&P Global Commodity Insights szerint az ázsiai finomítók jelenleg napi 215 ezer hordóval több finomított terméket állítanak elő, mint amennyire a térségnek szüksége van. A várakozások szerint a harmadik negyedév végéig az Ázsiából Európába tartó dízelszállítmányok volumene tovább emelkedhet.