A hét végére várt esőzések következtében enyhülhetnek a feszültségek Európa-szerte, az előrejelzések szerint megemelkedhet a Rajna vízszintje, ezáltal újra hajózhatóvá válhat a folyó.

A német kormány adatai szerint Kaubnál, a folyó legkritikusabb pontjánál szombat reggel 41 centimétert érhet el a vízszint,

vasárnap hajnalban pedig 49-et is mérhetnek.

Egész Európát megbénítja az aszály, milliárdoktól eshet el a régió

Válságos állapotban van a Duna és a Rajna, portengerbe fulladhat az EU klímaváltozás elleni küzdelme.

Szerdán 34 centi volt a vízszint, és amikor épp csak eléri a 40 centit, vagy az alatt van, sok áruszállító uszály vagy nem tud közlekedni, vagy csupán a rakomány tizedét tudják rá felpakolni – írja a Bloomberg hírportál.

a boat is seen resting on  on partically dried up river bank of ohbach rivver which direct connect to Rhine river during the low water level of Rhine river in Bad Honnef, Germany on August 16, 2022
Fotó: Ying Tang / AFP

Kaubnál a valamivel 40 centiméter feletti érték nem azt jelenti, hogy az uszályok akadálytalanul áthajózhatnak – továbbra is szigorú korlátozások lesznek a teherszállító hajókra vonatkozóan.

Pedig a Rajnát több millió tonna üzemanyag és egyéb létfontosságú áru szállítására használják. 

Kritikus a Rajna szintje, elakadhat a folyón az üzemanyag-szállítás

Kritikus mértékben süllyedhet a napokban a folyó vízszintje, az uszályok már most is alig tudnak közlekedni.

A damaged cargo ship makes its way past Burg Pfalzgrafenstein Castle (in the river) and Burg Gutenfels Castle (on the hill in background) in Kaub near Sankt Goar, western Germany, as it is towed away after suffering a technical fault, authorities said, at a time when water transport was already ailing from a drought, on August 17, 2022. - The vessel got stuck at St. Goar and Oberwesel, in between the cities of Mainz and Koblenz, causing traffic to be halted.
Fotó: Torsten Silz / AFP

A német kormány azon dolgozik, hogy felgyorsítsa azt a régóta vitatott tervet, amely szerint mélyítenék a medret a stratégiai pontokon – mondta Volker Wissing közlekedési miniszter szerdán az ARD TV-ben, majd hozzátette, hogy ezzel párhuzamosan a vasúti és közúthálózatban is nagy arányú beruházásokat terveznek Berlinben, hogy szükség esetén átszervezhessék a szállítást.

Az energiaszállító vonatoké lehet az elsőbbség

Ha tovább apad a Rajna, a szenet, olajat vagy épp gázt szállító vonatok kerülhetnek előnybe Németországban.

Fontos tudni, hogy a megadott vízszintek nem a folyó tényleges mélységét mutatják, hanem a hajózhatóság mérésére szolgálnak.