A CNAIR egy román céggel kötött szerződést 2015-ben a 15,7 kilométeres Aranyosgyéres–Maroskece szakasz megépítésére, de a cég csődbe ment, és a tavalyi szerződésbontás előtt a munkálatoknak csak mintegy 40 százalékát végezte el. A CNAIR január végén egy román–spanyol konzorciumnak ítélte az építés befejezését, de a román Óvásokat Elbíráló Országos Tanács (CNSC) helyet adott a Strabag óvásának, és arra kötelezte a társaságot, hogy érvénytelenítse a pályázat eredményét.

Kerelőszentpál, 2017. május 22.Az épülő A3-as autópálya észak-erdélyi szakasza Kerelőszentpálnál közelében, Kolozsvár és Marosvásárhely között 2017. május 22-én. A Nagyvárad - Kolozsvár - Marosvásárhely - Brassó nyomvonalra tervezett autópálya 415 kilométer hosszú lesz.MTI Fotó: Boda L. Gergely
Fotó: Boda L. Gergely / MTI

A most kihirdetett győztes konzorciummal a CNAIR akkor köthet szerződést, ha a versenyben alulmaradt cégcsoportok nem óvják meg az eredményt. A Strabag és a Geiger konzorciuma áfa nélkül 420,34 millió lejért (33,6 milliárd forint) vállalta, hogy három hónap alatt elvégzi a tervezést, és 18 hónap alatt az építést.

A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú A3-as észak-erdélyi autópálya megépítésére 2003-ban írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután a Bechtel hat év alatt csak 52 kilométer pályát épített, majd leállt a munkálatokkal, a felek 2013-ban közös megegyezéssel felbontották a szerződést.

Ezt követően az autópályát kisebb szakaszokra osztották, és ezekre írtak ki versenytárgyalásokat. A pályából három szakasz használható, a három együtt mintegy 107 kilométer. A magyar–román államhatár mellett épült meg az az 5,3 kilométeres szakasz, amely rávezeti a romániai forgalmat a magyarországi M4-es autópályára. Emellett a Kolozsvártól nyugatra fekvő Magyarnádas és Marosvásárhely között épült 102 kilométer autópálya. Az autósok a két megépült szakasz között, az Aranyosgyéres–Maroskece távot a párhuzamosan haladó E60-as országúton tehetik meg.