Az Északi-tenger alatt épít szén-dioxid tárolására alkalmas tartályt Norvégia, mely a tervek szerint olyan szén-dioxidot fog elraktározni, melyet a különböző ipari szennyezők gyűjtöttek össze tevékenységük során.

A photo taken on April 24, 2022 in Oygarden near Bergen, Norway, shows the construction site for a terminal which will collect liquefied carbon dioxide CO2, which will arrive by ship from industrial facilities in Europe and will run through a pipeline into geological formations deep beneath the sea bed, so that it does not contribute to global warming. - On the icy shores of the North Sea, a "graveyard" under construction is raising the hopes of climate experts: soon, the site will house a -- small -- portion of the CO2 emitted by European industry, preventing it from ending up in the atmosphere.
Fotó: Alexiane Lerouge/AFP

Az oygardeni hatóság területén kialakított tárhely különlegessége, hogy nyitott lesz majd, vagyis bármelyik szennyező, mely szén-dioxid-kibocsátását képes leválasztani és összegyűjteni, használhatja majd.

Miután a fosszilis energiaforrások használatának csökkentése nehezebbnek bizonyul a vártnál, egyre többen gondolják lehetséges megoldásnak a szén-dioxid leválasztását, majd tárolását az üvegházhatást okozó gázok légköri mennyiségének csökkentésére, noha a módszert sokan kritizálják.

Nyugat-Európa legnagyobb szénhidrogén-termelőjeként Norvégiának különösen nagy felelőssége van a klímaváltozás elleni harcban, ám a kiürült északi-tengeri olajmezők kiváló lehetőséget is nyújthatnak az összegyűjtött szennyeződések tárolására úgy, hogy az később ne szivárogjon vissza a légkörbe. 

A létesítmény 80 százalékát a norvég kormány finanszírozta, ami mintegy 1,7 milliárd eurós kiadást jelent, 

és már a tárhely első használói is ismertek, így egy cementgyár és egy szemétből energiát előállító üzem küldi majd oda a cseppfolyósított szén-dioxidot.

Ugyanakkor a szén-dioxid-leválasztás és -tárolás jövőjével kapcsolatban sokaknak vannak kételyei, így például a világ egyik legnagyobb ilyen jellegű projektjét 2020-ban leállították Texasban, miután az nem volt gazdaságos. Világszerte pedig csupán pár tucat hasonló projekt létezik. 

Azonban a karbonkibocsátás terén eddig nem sikerült csökkenést elérni, valamint az állami támogatásoknak hála, a technológia életképessé varázsolásáról továbbra sem tettek le. A norvég állami olajtársaság, az Equinor, a TotalEnergies és a Shell által létrehozott társulás, mely a Northern Lights (Északi fény) nevet kapta, lehet az első határokon átnyúló hasonló kezdeményezés a szén-dioxid szállítása és tárolása terén – írja a Phys.org.

A cseppfolyósított szén-dioxidot a tervek szerint vezetéken 2600 méterrel a tengerfenék alatt található geológiai üregekbe vezetik majd, remélve, hogy aztán később sem szivárog el onnan.

A működését 2024-ben megkezdő létesítmény a múlt héten bejelentette az első határon túli partnereit is: a norvég műtrágyagyártó Yara egy holland gyára fogja a helyszínre juttatni az általa évente összegyűjtött 800 ezer tonna szén-dioxidot. Ugyancsak a múlt héten az Equinor és a német Wintershall Dea pedig azt közölte, hogy a Németországban összegyűjtött szén-dioxidot kívánják a Northern Lightsnál tárolni. Ennek céljából egy észak-német létesítmény és a tároló között 900 kilométeres vezeték is épülhet.

A tervek szerint a létesítmény kezdetben évi 1,5 millió tonna, a későbbiekben pedig 5-6 millió tonna szén-dioxid befogadására lesz képes. Ez azonban csepp a tengerben, az például 2020-ban 3,7 milliárd tonnányi szén-dioxid kibocsátásáért felelt. A kritikusok szerint azonban például az épületek szigetelésével vagy megújuló energiával a projektre költött összegből jobb eredményeket is el lehetne érni a kibocsátás csökkentése terén. 

Mi az a szén-dioxid-leválasztás és -tárolás?

A szén-dioxid-leválasztás és -tárolás a hőerőművek vagy más ipari létesítmények füstjéből vegyi eljárással leválasztott szén-dioxid biztonságos tárolását jelenti, melynek eredményeként az üvegházhatású gázok elméletileg nem jutnak a légtérbe.