Befejezte a holdrakéta javítását a NASA, a tervek szerint szeptember 23-án indul az Artemis 1. küldetés – írja az Engadget.

(FILES) In this file photo taken on September 02, 2022, the Artemis I unmanned lunar rocket sits on the launch pad at the Kennedy Space Center on September 2, 2022. - NASA is looking at September 23 and September 27 as possible dates for its next attempt at launching its Artemis mission to the Moon, senior official Jim Free told reporters on September 8, 2022. Two previous attempts were canceled after the rocket experienced technical glitches including a fuel leak.
Fotó: Chandan Khanna / AFP

A holdrakétát és a tetején lévő Orion űrhajót többéves késés után augusztus végén tervezték kilőni, de azt a folyamatos meghibásodások miatt csúsztatni kellett, legutóbb múlt szombaton halasztották el az indulást. Mint kiderült, hidrogénszivárgás akadályozta a startot, egész pontosan egy hidrogénvezeték gyorscsatlakozó szerelvényén volt a szivárgás. Most azonban a NASA mérnökei kijavították a tömítést, így elvileg minden akadály elhárult a misszió elől.

A héten az űrügynökség egy üzemanyagtöltési tesztet hajt végre, siker esetén szeptember 23-án kezdődik az Artemis 1. küldetés.

Az Artemis 1. projektben az Orion nem szállít űrhajósokat, helyettük három próbababa lesz a fedélzeten, amelyek érzékelők segítségével adatokat gyűjt arról, hogy az asztronauták mit tapasztalnak majd a Holdra utazás során. A 40-43 napos küldetés során az Orion hat napot tölt a Hold körül, és tíz műholdat állít pályára, miközben a NASA teszteli a technológiáját.

A misszióval a NASA előkészíti az utat a tervek szerint 2024-ben induló Artemis 2. küldetésnek, amelynek során az Orion fedélzetén már emberek utaznak a Hold felé, de még nem szállnak le az égitesten. Ezt a feladatot az Artemis 3. legénysége kapja, ők a tervek szerint 2025-ben indulhatnak el.

A szakértők korábban úgy becsülték, hogy az SLS rakéta kifejlesztése 6 milliárd dollárba kerül, és indításonként 500 milliós árcédulát visel. Ehhez képest a rakéta kifejlesztése több mint 20 milliárd dollár volt, az indítás ára pedig 4,1 milliárdra nőtt, ráadásul éveket késett.

Az ügynökség szerint több mint 40 milliárd dollárt emésztett fel a program, és 2025-ig 93 milliárdra rúgnak a költségek, amit a további késlekedések csak tovább növelnek.