A légitársaságok utasainak már akkor tisztában kell lenniük az összes felmerülő költséggel, amikor a vásárlást megelőzően megkezdik az ajánlatok összehasonlítását – konferálta fel a légiutasok érdekvédelmét erősítő amerikai törvénytervezetet Joe Biden amerikai elnök hétfőn.

Delta Air Lines Airbus A330 Departing From Amsterdam, Delta Air Lines Airbus A330-300 aircraft as seen flying over wind turbines while departing from Amsterdam Schiphol Airport AMS EHAM. The wide body A330 airplane has the registration N801NW. The commercial jet is taking off and flying to Seattle SEA, USA as flight DL143. Delta Airlines is the second-largest airline carrier in the world, member of SkyTeam aviation alliance group with a fleet of 869 planes. The aviation industry is facing an increased demand as passenger want to fly as the Covid-19 Coronavirus Pandemic measures have been lifted or reduced globally. Amsterdam, The Netherlands on May 4, 2022 (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto) (Photo by Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Nicolas Economou / AFP

Washington megelégelte ugyanis a repülési szolgáltatók és a repülőutakat ajánló weboldalak praktikáit, amelyek csöpögtetve hozzák az utazók tudomására az alapdíjra rakódó rejtett felárakat, extra költségeket. Ezek a trükkök ugyanis korlátozzák a versenyt és növelik az inflációt, miközben rontják a repülési élményt.

Az új szabályok az olyan különdíjakat érintenék, mint a poggyász-, a módosítási-, törlési- és járatváltásidíjak, valamint a családi ülőhelyek díja, amellyel a foglalási folyamat végén, vagy már a jegy megvásárlása után terhelik meg az ügyfél bankszámláját. Ezzel pedig gyakran jelentősen megemelik a teljes díjat.

A törvény az Egyesült Államokon belüli, illetve az onnan fel vagy ott leszálló járatokra vonatkozna, amelyek esetében az online felületen kereső ügyfeleknek a repülőjegy árának első feltüntetésekor látniuk kellene az összes különdíj mértékét.

A nagy amerikai légi fuvarozókat, közte az American Airlinest és a United Airlinest, valamint a Delta Air Linest is képviselő Airlines for America érdekvédelmi szervezet a törvénytervezetre reagálva közleményében sietett leszögezni, hogy az általa képviselt légitársaságok már most is 

elkötelezettek a legmagasabb szolgáltatási színvonal mellett, amihez hozzátartozik az árak, díjak és egyéb feltételek egyértelműsítése is.

Az utasszállítók honlapjukon részletezik a repülőjegyek árának minden összetevőjét, így a fogyasztóknak egyértelművé teszik a jegy teljes költségét – tették hozzá. Ha így  lenne, akkor persze Washington nem foglalkozna az üggyel.

Karine Jean-Pierre, a Fehér Ház sajtótitkára azzal cáfolta a közleményt, hogy a rendelkezésére álló adatok szerint egy átlagos amerikai évente 5 ezer dollárt veszít a gazdasági verseny hiánya vagy torzulása miatt. A versenyhez ugyanis átláthatóságra is szükség van, különben a fogyasztók a sötétben tapogatóznak, ezért könnyen áldozattá válhatnak.

A versenyjogi megközelítésről árulkodik az a tény is, hogy a hétfői elnöki bejelentés a Fehér Ház Versenytanácsának ülésén hangzott el, amelynek tagjai többek között Pete Buttigieg közlekedési, Janet Yellen pénzügyi, illetve Gina Raimondo kereskedelmi miniszter is. A testület a verseny előmozdításáért dolgozik a gazdaság egészében, a pénzügyektől az egészségügyön át a technológiáig és a közlekedésig.

Joe Biden közölte is, hogy hasonló előírásokat kívánnak életbe léptetni az internetszolgáltatók, a bankok és a mobiltelefon-társaságok díjaira is.

A verseny nélküli kapitalizmus ugyanis nem kapitalizmus, hanem kizsákmányolás, és mi olyan gazdaságot építünk, amely mindenkinek előnyös

 – mutatott rá az amerikai elnök.

A légitársaságokra vonatkozó új szabályra most egy 60 napos felülvizsgálati és véleményezési időszak vár, mielőtt hatályba léphet.

A légi közlekedést azonban az Egyesült Államokban is számos egyéb probléma sújtja. A pilóták és a repülőtéri személyzet hiánya miatt állandóan késnek a gépek, és egyre gyakoribbak a járattörlések is. Ezért folyamatban van egy másik törvény megalkotása is, amely a járattörlések esetén járó díjvisszatérítéseket érinti, mivel rengeteg a panasz, hogy ezek csupán hatalmas késésekkel történnek meg.

Addig is a kabinet arról döntött, hogy tíz légitársasággal szemben indít végrehajtási eljárást a visszatérítések rendkívüli késedelme miatt.

A szigorítások mellett ugyanakkor Washington a repülési élményt egy egymilliárd dolláros befektetéssel is javítani kívánja, amelyet az amerikai repülőtéri terminálok korszerűsítésére fordítanak.

Harapófogóba kerülhetnek a légitársaságok

Az egekbe szökő jegyárak miatt a cégek folyamatosan csökkentik az utazásra fordított összegeket, viszont a légitársaságok nyereségét alapvetően a business class kihasználtsága határozza meg.