A pandémiát követő időszak legerősebb negyedévéről adhatnak számot friss gyorsjelentésükben az amerikai légitársaságok, ám a jövő kilátásait egyelőre sűrű felhők takarják. 

Delta Air Lines Airbus A330 Landing In Amsterdam, Delta Air Lines Airbus A330 aircraft as seen on final approach flying, landing and taxiing after touch down in Amsterdam Schiphol EHAM AMS International Airport in the Netherlands. The wide body long haul Airbus A330-300 airplane has the registration N808NW and is powered by 2x PW jet engines. Delta Airlines is an American legacy airline carrier, one of the major in the United States with headquarters in Atlanta, Georgia and member of SkyTeam aviation alliance. Delta DL DAL is the second largest airline in the world. The world passenger traffic declined during the coronavirus covid-19 pandemic with the industry struggling to survive. Amsterdam, Netherlands on November 18, 2020 (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto) (Photo by Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Nicolas Economou / AFP

A nyári csúcsszezon foglalási adataival elégedettek lehetnek, viszont az immár a 10 százalékot közelítő a Fed kamatemelési sorozata és a világgazdaság lassulását, sőt a recessziót előrevetítő jóslatok kérdésessé teszik, mennyire tudnak majd megfelelni a befektetői elvárásoknak, emelkedő költségeiket mennyire tudják érvényesíteni a jegyáraikban. 

A Reuters által megkérdezett elemzők az utasforgalom gyengülését valószínűsítik, a durván megemelt tarifák keresletszűkítő hatására hivatkozva. Ez meg is látszik a légitársaságok befektetői megítélésén is, a teljesítményüket követő NYSE Arca Airline index az év eleje óta 85-ről 57 dollárra esett, s az utóbbi másfél hónapban 25 százalékot csökkent. 

Ezzel szemben a közlekedésbiztonsági hivatal (TSA) adatai szerint az utasforgalom már a pandémiát megelőző, 2019-es év aktuális időszakának 89 százalékán jár, azaz csak ezt az adatot tekintve a meghatározó jelentőségű iparág felépülése csaknem teljesnek mondható. A nyári foglalási adatok 18 százalékot vernek a tavalyiakra, ősszel viszont a Jefferies elemzői szerint a levélhullással együtt az utazási kedv is lelombozódik, s ha nem is drámai mértékben, de „erősen” gyengül. Velük szemben a nagy légitársaságok vezetői kincstári optimizmust árasztanak, arra apellálnak, hogy az amerikai háztartások tetemes megtakarításaikból – amit a pandémia idején halmoztak fel –, bőven jut repülőjegy-vásárlásra. Így látja ezt Barry Biffle is, a Frontier Airlines vezérigazgatója. Ő nem tapasztalt romló tendenciát az őszi helyfoglalásokban, mi több, a Reutersnek azt mondta, hogy ez a legjobb környezet, amely valaha is volt az iparágban, sőt az utazási igények innentől fogva csak növekednek. 

Felszállópályán a Delta Air Lines

A járványhelyzet esetleges normalizálódása a turizmus gyorsabb helyreállásához is vezethet.

A fapados légitársaságnak annyi helyzeti előnye van, hogy Észak-Amerikán belül repül, és üzleti modelljével mélyen, de a költségeket fedező szinten tudja tartani az árait. Az iparág más szereplői a nemzetközi forgalom és a vállalati foglalások növekedésére számítanak, ellensúlyozandó a szabadidős utazások csökkenését. 

A tengerentúli utak egyik reprezentánsa, a Delta Air Lines az őszi időszakra így is 15-17 százalékos igénycsökkenést jelez előre szerda délben kiadott gyorsjelentésében, miközben a bevételeinél 1–5 százalék közötti bővülést tart elképzelhetőnek, az üzemi marzs pedig elérheti akár a 13 százalékot is.

A második legnagyobb amerikai légitársaság 12,3 milliárd dolláros bevételt ért el a júniussal zárult negyedévben, ez a 2019-es békeév hasonló időszakáéval egyenértékű, míg a kapacitások visszaépítése 82 százalékon áll. Az üzemi eredmény 1,4 milliárd dollár volt, míg az üzemi marzs 11,7 százalékosra nőtt, ilyen, két számjegyű magasságban három éve nem járt a haszonkulcs. 

Az adózott eredmény 735 millió dollár volt, szemben a 2019-es 1,44 milliárddal. Időközben azonban az üzemanyagárak megduplázódtak, erős költségoldali nyomást kifejtve az eredményre. A szabad készpénzállomány 1,6 milliárd dollár volt a negyedév végén, a cégnél 864 millió dollár értékben hajtottak végre fejlesztéseket a tárgyidőszakban. 

A légitársaság adóssága 19,6 milliárd dollár volt június végén. A tengerentúli járatokból származó bevétel a 2019-es bázis 81 százalékán van, míg a hazai bevételeknél már 3 százalékos pluszban jár a Delta, amely naponta közel 300 városba négyezernél is több járatot indít. A teljes utasszám 10,96 millió volt a negyedévben, szemben a 2019-es 11,67 millióval. 

A járatkihasználtság 88 százalékos volt a Deltánál, ennél a bázisidőszak csak 1 százalékkal volt erősebb. A teherszállításból származó bevétel 46 százalékkal, 272 millió dollárra nőtt.

A három piacvezető amerikai légitársaság közül az American Airlines július 20-án, a United Airlines egy nappal korábban közli második negyedéves számait.