Az Amerikai Hanglemezgyártók Szövetségének (RIAA) adatai szerint 7,7 milliárd dollárra nőttek a kiskereskedelmi forgalomban értékesített zeneeladások az év első felében. Ez éves összehasonlításban 10 százalékos bővülés. A zenepiacon továbbra is a streaming aránya a legmagasabb (84 százalék), ilyen formában 6,5 milliárd dollárt áldoztak az amerikaiak zenei tartalmakra. 

The Spotify application seen displayed on a Sony smartphone
Fotó: Getty Images

A fizikai hanghordozókra (vinillemezek, CD-k, kazetták és blu-ray audiók) jutott minden tizedik elköltött dollár, vagyis a szegmens részesedése 10 százalék. Őket a letöltések követik 3 százalékos részesedéssel, majd a zenei licencdíjbevételek 2 százalékkal. 

A Variety című szaklap értékelése szerint a statisztikai adatokon belül a legizgalmasabb a vinileladások immár 2006 óta tartó növekedése. Az év első felében az Egyesült Államokban 15,7 százalékkal, 21,8 millióra nőtt az értékesített darabszám, értékben pedig 460 millióról 570 millió dollárra emelkedtek az eladások. CD-ből az előző első félévi 18,4 millió darab helyett csak 17,7 millió darab fogyott, ami hajszállal 200 millió dollár alá vitte le az ebből származó bevételeket. A szaklap hozzáteszi: a fizikai hanghordozók piaca különösen érdekes, hiszen 2021-ben sem esett vissza az értékesítés, holott a világjárvány miatt több lemezbolt ugyan bezárt, de az online forgalmazással nem álltak le, 

különösen a vinilek eladására feküdtek rá, hiszen azok a CD-knél általában 2-2,5-szer magasabb áron adhatók el.

hanghordozó-piac árbevétel-megoszlása
 

A zeneipar fő bástyája azonban továbbra is a streaming, azon belül pedig a fizetős előfizetésekből származó bevétel. Ez a 6,5 milliárd dolláros tortában 5 milliárd dollárt tesz ki, 10 százalékkal többet, mint 2021 első felében. Az előfizetések száma is 10 százalékkal nőtt, ami a fél év végén 90 millió volt, ezzel négy év alatt sikerült duplázni a 2018 azonos időszakára jellemző 43,7 milliós számot. 

A zeneipar akkor sem marad bevétel nélkül, ha a feltöltött tartalmakat nem előfizetők hallgatják: a Spotifyon vagy a YouTube Musicon hallgatott zeneszámok közé beágyazott reklámok 16 százalékkal több, 871 millió dollár bevételt termeltek. Amióta van streaming, szinte teljesen leszokott a lakosság a letöltésekről, a teljes albumletöltések 20 százalékkal kevesebb, 122 millió dollárt hoztak, egy-egy zeneszám letöltésére pedig 113 millió dollárt szántak az amerikaiak.