Az online vásárlások novemberben és decemberben 2,5 százalékkal, 209,7 milliárd dollárra nőnek az Egyesült Államokban az Adobe Analytics hétfőn kiadott előrejelzése szerint. Ez messze elmarad a tavalyi 8,6 százalékos emelkedéstől, és a leglassúbb ütem lesz 2015 óta, a fogyasztók ugyanis egyre inkább érzik a négy évtizede a legmagasabb, 8 százalék fölötti inflációnak és a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve agresszív kamatemeléseinek a hatását, és kénytelenek visszafogni a nem alapvető fogyasztási cikkek vásárlását.

Fotó: Nicholas Kamm / AFP


Ez újabb jele annak, hogy borús lesz az ünnepi szezon. A hírrel kapcsolatban a Reuters emlékeztetett: a FedEx is arra számít, hogy kevesebb csomagot szállít majd, és szeptemberben a Mastercard jelentése szintén az ünnepi vásárlások lassulását prognosztizálta. „Ez gyökeresen más év, mint amelyet a múltban láttunk, a koronavírus-járvány alatti ingadozásokat is beleértve” – mondta Taylor Schreiner, az Adobe Digital Insights vezető igazgatója. 

Ahogy az olyan alapvető dolgok, mint az élelmiszer és a benzin ára emelkedik, a fogyasztók úgy válnak sokkal ártudatosabbá, így a szezon során kivárják a kedvezményeket – tette hozzá.

Pedig az olyan cégek, mint az Amazon, a Target, a Walmart és a Best Buy, máris megkezdték a leárazásokat, hogy felpörgessék a keresletet, és megszabaduljanak a meglévő árukészletektől. Az Adobe előrejelzése szerint az ünnepi szezon előtt még kedvezményesebb akciókra kényszerülnek, az elektronikai cikkeket például 27 százalékkal olcsóbban kínálhatják a tavalyi 8 százalékoshoz képest. 

Ennek ellenére a Black Friday alatti kereslet csupán egy százalékkal nő majd, a hálaadás napi pedig ugyanennyivel csökken a jelentés szerint.

Az Adobe az előrejelzéseit több mint ezermilliárd internetes kiskereskedelmi oldalon tett látogatás és megvalósult tranzakció alapján készíti.