Sztrájkok és nem tervezett karbantartások nehezítik az üzemanyagellátást Franciaországban, napi 760 ezer hordónyi kapacitás esik ki, a teljes üzemanyagtermelés több mint 60 százaléka. Az ország importra kényszerül, ami a jelenlegi piaci helyzetben jelentősen megdrágítja az ellátást.

Vannes,,France,,July,28,,2022,:,Fill,Up,At,A, Vannes, France, July 28, 2022 : Fill up at a TotalEnergies service station in France  Vannes, France, July 28, 2022 : Fill up at a TotalEnergies service station in France
Fotó: Shutterstock

A baloldali CGT szakszervezet tagjai a TotalEnergies két finomítójában, valamint két üzemanyagtároló egységben is sztrájkba léptek az elmúlt napokban. Hasonló a helyzet az Exxon Mobil két franciaországi finomítójában, ezekben szeptember 20. óta tart a munkabeszüntetés. A francia energiaszektoron ismét sztrájkhullám söpör végig, a szakszervezetek az emelkedő miatt követelnek béremelést. A Total Északnyugat-Franciaországban, Gonfreville-ben található, napi 240 ezer hordó kapacitású finomítója leállt, egy másik, Lyon külvárosában, Feyzinben található, 119 ezer hordó kapacitású üzemből pedig akadályozzák a szállítást a tiltakozók. Ez utóbbi egyébként amúgy sem termel, egy szivárgás miatt nem tervezett karbantartást hajtanak végre.

A szakszervezetek ellátási szempontból a legrosszabb időpontra ütemezték sztrájkjukat: az olajfinomítók hagyományosan ősz elején állnak le karbantartásra,

amikor már vége a benzinfaló nyári szezonnak, de még nem kezdődött el a téli fűtési szezon. A Reuters összesítése szerint október folyamán összesen napi 1,5 millió hordónyi finomítói kapacitás áll le – ez még békeidőben is nehezebbé teszi a benzin és a gázolaj ellátást.

A francia ágazati szövetség, az UFIP adatai szerint az ország stratégiai tartalékai három hónapra elegendők, de Párizs ehhez nyilván csak végszükség esetén nyúlna hozzá. A szektor tehát kénytelen importálni, a Total be is jelentette, hogy így tudja készleteit 20-30 napra elegendő mennyiségen tartani. Néhány Total-kútnál már nem lehetett tankolni az elmúlt napokban, ennek hátterében azonban még nem az üzemanyaghiány áll, hanem az, hogy szeptember 1-jétől csökkentették az árakat, enyhítendő a fogyasztókra nehezedő inflációs nyomást. 

Így valóságos roham indult meg a kutakhoz, ami ellátási problémákat okozott.

 

Az üzemanyagkészlet nyár közepi adatok szerint 60 millió hordón állt, ez 15 millió hordóval alacsonyabb, mint az utóbbi öt év átlaga. A Wood Mackenzie elemzőinek becslése szerint szeptemberben és októberben további 4 millió hordóval kevesebb lehet az állomány, és még többet kell importálni. Az ország éves üzemanyag-szükségletének nagyjából a felét eddig is importálta, ennek tetemes részét a negyedik negyedévben, a finomítók leállása idején realizálták. 

Az üzemanyagok és a nyersolaj árkülönbségének változása (dollár/hordó)

Az október 2-án végződő héten az olajtermékek behozatala 40 százalékkal emelkedett az előző hét naphoz viszonyítva, mivel valamiből pótolni kellett a munkabeszüntetések miatt kieső mennyiséget. 

Az áremelés valószínűsége a sztrájkok elhúzódásával egyenes arányosan nő, az orosz olajra kivetett szankciók amúgy is nagy nyomás alá helyezik a piacot. A hatodik szankciós csomag alapján jövő februártól tilos lesz orosz olajat, illetve olajterméket vásárolni. (Azoknak a tagállamoknak – köztük Magyarországnak és például Szlovákiának –, ahová csővezetéken érkezik a kőolaj, Brüsszel átmeneti kivételt biztosított.) 

Az EU nagyjából napi 600 ezer hordónyi üzemanyagot próbál meg beszerezni máshonnan, a Reuters forrásai szerint a közel-keleti szállítások élénkülni látszanak.

A francia helyzetet tovább nehezíti, hogy az extrém száraz nyár miatt csökkenteni kellett az atomerőművek termelését, ami megint csak az olaj iránti keresletet növelte.