Bár a Biden-kormányzat kézzel-lábbal tiltakozott az OPEC plusz olajkartell termeléscsökkentése ellen, úgy tűnik, amit az Egyesült Államok veszített a réven, azt most megnyerheti a vámon, hiszen – bár az amerikai lakosságot is sújtja az áremelkedés – a visszaeső kínálat megdrágította a versenytársak szállításait, így a tengerentúli nyersolaj relatíve leértékelődött.

The Apollo Voyager crude oil tanker anchored in the Pacific Ocean off the coast near the Chevron El Segundo oil refinery on November 16, 2021 as seen from Manhattan Beach, California. (Photo by Patrick T. FALLON / AFP)
Fotó: Patrick T. Fallon / AFP

Azt pedig, hogy nem csupán elméletről van szó, a Kpler olajpiaci elemzőcég adatsora bizonyítja, amely szerint 

novemberben új rekordot jelentő, napi 1,8 millió hordóra emelkedhet az amerikai kitermelők ázsiai exportja.

A kínai, a indiai és a dél-koreai finomítók újra nagy olajvásárlókként lépnek fel Amerikában, miután több hónapon keresztül az olcsó orosz nyersanyaggal töltötték fel készleteiket.

A meglóduló ázsiai vásárlások a dízelüzemanyag előállításához szükséges nyersolaj iránt megugró keresletet is tükrözik, miközben Európa is folytatja a készletfeltöltést az orosz szállítások nyugati szankcionálását követően.

Összességében az amerikai nyersolajexport a múlt héten napi 5,1 millió hordó/napos (bpd) heti rekordot ért el, amit a magasabb palaolaj-termelés lendített fel.

Az amerikai irányadó West Texas Intermediate (WTI) hordónként közel 9 dollárral volt olcsóbb az északi-tengeri – de globálisan jelentősebb – brenthez képest, szemben a szeptember eleji 6 dolláros különbséggel. 

A növekvő diszkont pedig kívánatosabbá tette az amerikai szállításokat a külföldi vevők számára.

 

Dél-Korea a Refinitiv adatai szerint – ebben a relációban rekordmennyiségű – napi 619 ezer hordó amerikai nyersolaj importjára készül, amivel az amerikai nyersolaj első számú ázsiai importőrévé avanzsál.

Kína legalább 450 ezer bpd-t rendel, ami 2020 decembere óta a legnagyobb mennyiség, míg India kereslete az előrejelzések szerint március óta nem látott szintre nő – árulják el a Refinitiv adatai. 

A folyamatot az átlagos tankeres szállítási díjak októberi 40 százalékos növekedése sem tudta megfékezni.

Kínában a megugró importot a karbantartási felújítások befejezése és a megugró üzemanyag-exportkvóták megszerzése is támogatja, mivel a finomítóknak most már pecsétes papírjuk van arról, hogy fokozhatják a termelést, a pandémiás zárlatok miatt megroggyanó áruexport fellendítése érdekében.

Emellett a gázolaj iránti erős globális kereslet is arra ösztönzi a finomítókat a régióban, hogy pörgessék fel a tevékenységüket – mondta a Fox Businessnek Matt Smith, a Kpler elemzője.

Mivel az ázsiai finomítók jelentős felfutásra készülnek, Kínában számottevően növelték a termékexportkvótát, az OPEC termelői pedig 2 millió bpd-vel visszafogják a termelésüket, az amerikai nyersolaj iránti kereslet tartósan erős lehet

 – tette hozzá.

Az amerikai olajtermelés augusztusban, a legutóbbi hónap hivatalos adatai szerint csaknem napi 12 millió hordó (bpd) volt, miután a termelők a járvány miatti leépítések után ismét elkezdték gyorsítani a kitermelést.

A növekvő szállítási költségek ellenére az amerikai nyersolaj még mindig gazdaságos választás az ázsiai vevők számára, és a felfokozott vételi érdeklődés mindaddig megmaradhat, amíg az arbitrázsablak be nem zárul, azaz a brenttel szignifikáns felár mellett kereskednek a WTI-hez képest

 – mondta egy kereskedő a portálnak.

A szaúdiak azonban nem hagyják annyiban a dolgot, pénteken jött a hír, hogy amíg az Európába küldött, decemberi szállítású olaj árát megemelik, mégpedig az Arab Lightét 70, az Extra Light blendét pedig 80 centtel hordónként, az Ázsiának szánt szállítások olcsóbbak lesznek, egységesen 40 centtel. Az olajmonarchia számára ugyanis kulcsjelentőségű az indiai, kínai, dél-koreai és japán piac.

A világ első globális energiaválságát éljük a NEÜ szerint

A Nemzetközi Energiaügynökség szerint globális krízis van, az OPEC+ döntése pedig olaj a tűzre.