A britek a megélhetési válság árnyékában is szívesen és rendszeresen látogatják a pubokat – állapítja meg a jó hírt kedden publikált gyorsjelentésében a Marston’s brit kocsma- és hotelhálózatot üzemeltető társaság 

kocsma
Fotó: Shutterstock

A Marston’s által közzétett részletes adatokból kiderül, a cég október 2-án véget ért elmúlt üzleti éve profitba fordult a koronavírus-járványt és a lezárásokat követő felívelő időszakban. A cég nyeresége 27,7 millió fontot ért el, ez kis mértékben alatta marad a 28,4 millió font körül szóródó elemzői várakozásoknak. 

Ebben az eredményben nincs benne az a pluszforgalom, amit az angol labdarúgó válogatott kiváló világbajnoki szereplésének köszönhetően produkálnak a pubok, hisz a világesemény csupán novemberben indult. Jó hírként közölték azt is, hogy

a karácsonyi helyfoglalások száma már most megugrotta a Covid előtti idők szintjét,

ahogy a cég forgalma is növekedésnek indult a folyó negyedévben. 

Ágazati szinten azonban nem lehet felhőtlen az öröm. A beszámolóból kiderül, hogy az emelkedő rezsi- és nyersanyagárak hatalmas terhet rónak a pubok üzemeltetőire, és jelentősen csökkentik üzemi árrésüket. 

Az emelkedő költségek ugyanakkor természetesen nemcsak a szolgáltató oldalt érintik, hanem a fogyasztókat is. 

A Marston’s számai alapján azonban egyelőre a briteket ez a szempont nem fogja vissza a szabadidő passzív eltöltésének ezen formájától, 

de az ágazat szereplőinek a jövőben ennek megváltozásával mindenképpen számolniuk kell.

Már csak azért is, mert az üzemeltetési költségek emelkedésének jellemzésére a drasztikus kifejezés lenne a legtalálóbb. A Marston’s költségei 72 százalékkal, 684,2 millió fontra emelkedtek, a kiadások visszafogása különösen nagy nehézségeket jelent az emelkedő energiaárak és az árnyékában.

 

A Martson’s egyébként 2021-ben 100 millió fontos veszteséggel zárt, amit csak csekély mértékben tudott ellensúlyozni az erős 2022-es esztendő profitja.

A pubhálózat üzemeltetésben a Maston’s legnagyobb közvetlen vetélytársa, a Greene King 2022-es forgalma 1,3 milliárd font körül jár jelenleg, a Marston’s 799 millió fontot bevételével szemben. 

A két cég együtt a brit kocsmapiac hozzávetőlegesen 17 százalékát teszi ki. 

A Marston’s közel 1500 egységet üzemeltet 14 ezer alkalmazottal, míg a Greene King 2600-nál is több helyen van jelen 40 ezer munkavállalójával. A szegmens egyébként a járványhelyzet és lezárások utáni kilábalás jeleit produkálja: az angol pubszektor a tavalyi évhez képest 134 százalékos bővülést tudhat magáénak.