Már a sörfőzőket is elérte az keresletre gyakorolt kedvezőtlen hatása. A tavalyi év nagy részében még úgy tűnt, hogy az amerikai söreladások érintetlenek maradnak, azonban az esztendő végére már más kép rajzolódott ki.

Beer displayed in a locked refrigerator at Whole Foods, supermarket, ask for customer assistance, Manhattan, New York.
Egy manhattani áruház polcain sorakoznak a sörök. Az árak megugrottak az elmúlt hónapokban
Fotó:  Lindsey Nicholson / Getty Images

Miközben a drága, magas alkoholtartalmú italok piacán változás állt be, sokan hitték, hogy a sörpiacot nem érinti az inflációs hatás. A folyékony kenyeret gyakran hirdetik recesszióállónak, a közvélekedés szerint a sört még nehéz időkben is megengedhetik maguknak a fogyasztók.

Talán ez is közrejátszott abban, hogy októberben az egész iparágban árat emeltek. Ezután viszont az év fennmaradó részében visszaesett a kereslet. 

Habár a piac értékében még nem csökkent, mennyiségében már igen.

A Corona sört gyártó Constellation részvényei 10 százalékot estek, miután csökkentette bevételi előrejelzését.

A fogyasztók túlságosan érzékenyek az árakra

 – mondta Bill Newlands, a Constellation vezérigazgatója, aki hozzátette, hogy a következő pénzügyi évben az októberinél visszafogottabb áremeléseket terveznek.

Az amerikai sörértékesítés évek óta csökken, mivel az emberek egyre inkább a bort és a magasabb alkoholtartalmú italokat részesítik előnyben. A tendencia 2022 utolsó negyedévében felgyorsult. 

Az értékesítési volumen még a korábban jól teljesítő sörkategóriákban is csökkent.

Az áremelések azonban ellensúlyozták az eladott mennyiség visszaesésével járó bevételkiesést: az utolsó negyedévben az értékesítésből származó összes jövedelem 5 százalékkal emelkedett. Decemberben viszont már a bevétel növekedési üteme lassult, ezzel párhuzamosan az eladások csökkenésének tempója felgyorsult – mondta Dave Williams, a Bump Williams Consulting elemzési és betekintési alelnöke.

Novemberben az Egyesült Államok sörimportja 10 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A sör, a bor és a tömény vásárlói közt megfigyelhető, hogy a helyi kisboltok helyett a nagyobb üzletekbe járnak, és ott is az ár-érték arányban olcsóbb, nagy kiszereléseket, valamint az akciós termékeket keresik.

Az Anheuser-Busch InBev árfolyama (dollár)

A Budweisert gyártó Anheuser-Busch InBev szóvivője bejelentette, hogy olcsóbb kiszereléseket dob piacra, hogy az alacsonyabb jövedelműek is vásárolhassanak a termékeikből – írta a The Wall Street Journal.