Megérkeztek az első arra utaló adatok, amelyek szerint a luxuscikknek számító drága szeszesitalok és borok amerikai piacait is érinti a magas miatti nadrágszíjmeghúzás. Évtized óta nem tapasztalt trend kezd kialakulni.

Los,Angeles,,California,,United,States,-,05-23-2021:,A,View,OfLos Angeles, California, United States - 05-23-2021: A view of several brands of Irish whiskey, seen at a local liquor store.
Kevesebb fogy a drága márkás alkoholos italokból az Egyesült Államokban.
Fotó: Shutterstock

A szuperprémium szeszes italok amerikai kiskereskedelmi eladásai – amelyek közé a 24 és 39,99 dollár közötti 7,5 decis amerikai whisky is tartozik – 3,7 százalékkal csökkentek a december 3-án véget ért 48. héten. Az ultraprémium szeszes italok – amelyek közé az 50 dollárnál drágább tequila és a 40 dollárnál drágább amerikai whisky tartoznak – eladásának növekedése pedig a 2021-es 24 százalékról 2 százalékra lassult.

A Don Julio tequila és a Cîroc vodka gyártója novemberben pedig arról tájékoztatott, hogy a kisebb kiszerelésű és így megfizethetőbb termékek iránt nőtt meg a kereslet. A Diageo úgy véli, hogy fogyasztói még nem váltottak olcsóbb márkákra.

2021-ben a kiskereskedelmi forgalom több mint 18 százalékkal nőtt az 50–99,99 dollárba kerülő boroknál a Bump Williams Consulting szerin. A 2022-es évben azonban már 4,5 százalékos csökkenést várnak, mint ahogy kisebb forgalomra számít a 25–50 dolláros borok esetében is. Igazán jól a 18–19 dollár körüli palackok fogynak. A WineDirect és az Enolytics kereskedelmi szolgáltatók is azt tapasztalják, hogy 2022-ben kevesebben kértek klubtagságit, ami a csúcsborok értékesítésének fontos hajtóereje.

A pezsgőknél a Drizly online kiskereskedő cég vezetője figyelt meg hasonlót. Az  ünnepi szezonban az átlagosan 16 dollárba kerülő olasz prosecco eladásai lendültek fel, mivel az emberek inkább azt választják az átlagosan 57 dollárért árult francia pezsgő helyett – számolt be a The Wall Street Journal.

Habár más luxuscikk iránti kereslet még maradt a korábbi szinten, a drága kézitáskák és ruházati termékek gyártói szerint a vásárlók egyre óvatosabbak.

A jómódú fogyasztók érzik a tőzsdei veszteségek és az ingatlanárak hatásait. Az emberek többet gondolnak arra, hogy a mostani költekezésük miatt a jövőben lehet, hogy kevesebből gazdálkodhatnak. A 2008-as pénzügyi világválság idején látottakhoz hasonló tendencia látszik

– mondta Stephen Rannekleiv, a Rabobank stratégája.