A fosszilis üzemanyaggal hajtott gépjárművek forgalmazásának betiltásáról és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének menetrendjéről szóló vitákban kialakult patthelyzet feloldását sürgeti az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA). Az autóipari lobbiszervezet felszólítja az Európai Bizottságot és az Európai Tanácsot, hogy tegyenek sürgős lépéseket a személygépkocsikra és a kisteherautókra vonatkozó szabályozás hatályba léptetésére, amelyet eredetileg március elején már meg kellett volna tenniük. 

IAA Munich Mobility Show opens in Germany
Luca de Meo, CEO of Renault stands with its new electric vehible  at the IAA auto show during a press preview in Munich, Germany on Sept. 6, 2021. The electric vehicle features  a WLTP range of 660 km (410 miles) with a 90.6 kWh battery. The first motorshow will start in two years due to COVID-19 pandemic and the exhibition site changed from Frankfurt to Munich. The  ( The Yomiuri Shimbun ) (Photo by Shinichi Ikeda / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP)
Luca De Meo a Renault vezérigazgatójaként és az ACEA elnökeként is kiáll az elektromos átállás felgyorsítása mellett.
Fotó: Ikeda Sinicsi

Az idő az autógyártókat sürgeti, szeretnének tisztán látni, mert a szigorodó emissziós célok eléréséhez tervezniük kell, és a felkészülést is minél előbb meg kell kezdeniük. Tisztázni szükséges az Európai Bizottság, az Európai Parlament és az Európai Tanács között tavaly októberben született szén-dioxid-kibocsátási egyezség egyes pontjait, például a megújuló üzemanyagok lehetséges jövőbeli szerepét a közlekedési ágazatban, amire most csak homályos utalások vannak a szövegben. 

Az autóipari lobbi teljes mellszélességgel támogatja ugyan a nemzeti és az európai szintű klímacélok teljesítését, de az elérésükhöz szükséges technológiai rugalmasságot, a felmerülő igényekre való alkalmazkodást is előtérbe helyezi. Úgy értékelik, hogy a döntéshozói gyakorlatban csak a jövővel foglalkoznak, a jelen környezetvédelmi kihívásai, a meglévő járműpark korszerűsítésének igénye és módja háttérbe szorul, holott ugyanolyan fontos ezt is szabályozni. Luca De Meo, az ACEA elnöke – egyben a Renault vezérigazgatója – szerint 

a tömeges elektromos átállás fontos a klímacélok eléréséhez, de hiba lenne csodaszerként tekinteni rá. 

dízel, tankolás
A fosszilis energiahordozók kiváltását elődleges célnak tartják az autógyártók is.
Fotó: Lang Róbert / Somogyi Hírlap

Hozzátette: a fosszilis energia a közös ellenségünk, nem pedig egy adott technológia. Itt Luca De Meo visszautalt arra, hogy a fenntartható módon előállított üzemanyag használata a belső égésű motorokban klímabarát megoldásnak számít. Ennek a véleménynek a leghevesebb támogatója a Toyota, amely a hibrid technológia mellett tette le a voksot, ahol a benzinmotort fenntartható módon előállított üzemanyag hajtja.

Az EU autóipara teljes mértékben elköteleződött az éghajlatváltozás mielőbbi kezelése mellett, s ennek érdekében kész minden partnerrel együttműködni. Számolatlanul öli az eurómilliárdokat az elektromos átálláshoz szükséges beruházásokba, fejlesztésekre, célja, hogy a vertikális értéklánc kiépítésével párhuzamosan megőrizze a munkahelyeket és segítse az EU versenyképességének növelését.

A folyamatban a szabályozó hatóságoknak és a brüsszeli döntéshozóknak is nagy a felelősségük, 

meg kell például teremteniük azokat a keretfeltételeket, amelyek elengedhetetlenek a zéró emissziós személygépkocsik és kisteherautók dinamikus és gyors piaci elterjedéséhez. Ezek közé tartozik a szükséges nyersanyagokhoz való hozzáférés garantálása, valamint az elektromos járművek töltőhálózatának villámgyors fejlesztése, a piaci igényeknek megfelelő szintű bővítése. 

Az ACEA szerint a 2026-ra tervezett szén-dioxid-szabályozás felülvizsgálatának részeként egyértelmű irányelveket és sarokpontokat kell meghatározni az e területeken elért haladás nyomon követésére.