A fosszilis üzemanyaggal hajtott gépjárművek forgalmazásának betiltásáról és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének menetrendjéről szóló vitákban kialakult patthelyzet feloldását sürgeti az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA). Az autóipari lobbiszervezet felszólítja az Európai Bizottságot és az Európai Tanácsot, hogy tegyenek sürgős lépéseket a személygépkocsikra és a kisteherautókra vonatkozó szabályozás hatályba léptetésére, amelyet eredetileg március elején már meg kellett volna tenniük.
Az idő az autógyártókat sürgeti, szeretnének tisztán látni, mert a szigorodó emissziós célok eléréséhez tervezniük kell, és a felkészülést is minél előbb meg kell kezdeniük. Tisztázni szükséges az Európai Bizottság, az Európai Parlament és az Európai Tanács között tavaly októberben született szén-dioxid-kibocsátási egyezség egyes pontjait, például a megújuló üzemanyagok lehetséges jövőbeli szerepét a közlekedési ágazatban, amire most csak homályos utalások vannak a szövegben.
Az autóipari lobbi teljes mellszélességgel támogatja ugyan a nemzeti és az európai szintű klímacélok teljesítését, de az elérésükhöz szükséges technológiai rugalmasságot, a felmerülő igényekre való alkalmazkodást is előtérbe helyezi. Úgy értékelik, hogy a döntéshozói gyakorlatban csak a jövővel foglalkoznak, a jelen környezetvédelmi kihívásai, a meglévő járműpark korszerűsítésének igénye és módja háttérbe szorul, holott ugyanolyan fontos ezt is szabályozni. Luca De Meo, az ACEA elnöke – egyben a Renault vezérigazgatója – szerint
a tömeges elektromos átállás fontos a klímacélok eléréséhez, de hiba lenne csodaszerként tekinteni rá.
Hozzátette: a fosszilis energia a közös ellenségünk, nem pedig egy adott technológia. Itt Luca De Meo visszautalt arra, hogy a fenntartható módon előállított üzemanyag használata a belső égésű motorokban klímabarát megoldásnak számít. Ennek a véleménynek a leghevesebb támogatója a Toyota, amely a hibrid technológia mellett tette le a voksot, ahol a benzinmotort fenntartható módon előállított üzemanyag hajtja.
Az EU autóipara teljes mértékben elköteleződött az éghajlatváltozás mielőbbi kezelése mellett, s ennek érdekében kész minden partnerrel együttműködni. Számolatlanul öli az eurómilliárdokat az elektromos átálláshoz szükséges beruházásokba, fejlesztésekre, célja, hogy a vertikális értéklánc kiépítésével párhuzamosan megőrizze a munkahelyeket és segítse az EU versenyképességének növelését.
A folyamatban a szabályozó hatóságoknak és a brüsszeli döntéshozóknak is nagy a felelősségük,
meg kell például teremteniük azokat a keretfeltételeket, amelyek elengedhetetlenek a zéró emissziós személygépkocsik és kisteherautók dinamikus és gyors piaci elterjedéséhez. Ezek közé tartozik a szükséges nyersanyagokhoz való hozzáférés garantálása, valamint az elektromos járművek töltőhálózatának villámgyors fejlesztése, a piaci igényeknek megfelelő szintű bővítése.
Az ACEA szerint a 2026-ra tervezett szén-dioxid-szabályozás felülvizsgálatának részeként egyértelmű irányelveket és sarokpontokat kell meghatározni az e területeken elért haladás nyomon követésére.