Megbüntetett tizenegy romániai bankot a fogyasztóvédelem a jelzáloghitelesekkel szemben tanúsított magatartásuk miatt, mivelhogy a hosszú kifutású kölcsönök esetében először nagyrészt a kamatot fizettetik ki. Paul Anghelnek, a hatóság vezérigazgatójának keddi bejelentése értelmében tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot állapítottak meg a pénzintézeteknél a kamatok kiszámításának módját illetően. 

Graph,Falling,Down,In,Front,Of,Romania,Flag.,Crisis,Concept
Fotó: Natanael Ginting

A fogyasztóvédelem emiatt 41 millió forintnak megfelelő bírsággal sújtotta a bankokat, és új hiteltörlesztési terv megszabását javasolta.

 A következő tizenegy pénzintézetről van szó: ING Bank, First Bank, Credite Europe Bank, OTP Bank, Alpha Bank, Transilvania Bank, Raiffeisen Bank, BCR, Patria Bank, Unicredit Bank, BRD Groupe Societe Generale.

Át kell alakítani a hiteleket

A fogyasztóvédelmi hatóság vezérigazgatója szerint az ellenőrzések során azt vették górcső alá, hogy a bankok hogyan hajtják végre a közép- és hosszú lejáratú, tíz évnél hosszabb törlesztési idejű, természetes személyeknek nyújtott hitelszerződéseket, és hogy a szerződési feltételek megszabásakor tiszteletben tartják-e a fogyasztók jogait. Paul Anghel ismertetése szerint az említett bankok úgy állították össze a törlesztési ütemtervet, hogy az első években a törlesztőrészlet 25 százalékát tette ki a és 75 százalékát a kamatok.

„Ezzel a számítási módszerrel a fogyasztók valójában túlnyomó mennyiségben kamatot fizettek”

– állapította meg a vezérigazgató. A szerződéses egyensúly helyreállítására – az 550 ezer lejes bírság mellett – a hatóság munkatársai új hiteltörlesztési tervek kidolgozását javasolták mind a jelenlegi, mind a jövőbeni hitelek esetében úgy, hogy a hitel tőkerészét a fogyasztók egyenlő részletekben törlesszék a teljes futamidő alatt.

Kartellgyanú

Horia Constantinescu, a fogyasztóvédelmi hatóság országos vezetője szerint súlyos teher a hitelesek vállán, hogy a hitelszerződés futamidejének feléhez érve többnyire kamatokat fizettek, és csak nagyon keveset törlesztettek a kölcsönből. 

„Ha ezek a hitelszerződések kiegyensúlyozottak, racionálisak és a hitelesek számára kedvezők lennének, akkor most nem élne át pénzügyi drámát nagyon sok család Romániában.

Az általunk feltárt és büntetett rendellenesség mögött a jelek szerint csoportérdekek és kartellre utaló magatartások lapulnak” – nyilatkozta a bankokat burkoltan uzsoratevékenységgel megvádoló fő fogyasztóvédő, hozzátéve, a bankkölcsönökkel kapcsolatos jelenségről tájékoztatják a versenytanácsot is.

A bankszövetség meglepődött

A pénzintézetek azonban nem értenek egyet a fogyasztóvédelem ellenőrzésének következtetéseivel. Florin Danescu, a Romániai Bankszövetség ügyvezető elnöke úgy reagált, meglepetéssel értesültek a hatóság által kiszabott büntetésről, már csak azért is, mert a kifogásolt törlesztési módszert hosszú ideje alkalmazzák.

„Nem fedezheted fel hirtelen, hogy törvénytelen vagy tisztességtelen az a mód, ahogy régóta mindenütt kiszámítják a hitelek törlesztőrészletét”

– nyilatkozta a Profit.ro gazdasági-pénzügyi portálnak Florin Danescu.

Szerinte törvényi előírások garantálják a törlesztőrészlet kiszámításának módszerét, és ha ezt a klasszikus feltételeket kiiktatják, akkor tulajdonképpen megszüntetik magát a hitelt. A bankszövetségi illetékes meggyőződésének adott hangot, miszerint 

a pénzintézetek bírósági úton fogják megtámadni a fogyasztóvédelmi bírságot. 

Danescu egyúttal úgy vélekedett, hogy valakinek fizetnie kell a bankrendszer által a fogyasztóvédelmi hatóság tévedése következtében elszenvedett súlyos és költséges imázsvesztés miatt.