Lefújták a gigászira tervezett német vasutas sztrájkot – írta meg a német sajtó. A Faz.net szerint a 180 fokos fordulat oka, hogy egyezség született a munkaügyi bíróságon a Deutsche Bahn és a vasúti szakszervezet, az EVG között. A keresetet eredetileg a cég nyújtotta be péntek este, mert aránytalannak értékelte az érdekképviseletek akcióját, ami gyakorlatilag megbénította volna a német vasúti közlekedést.
Mindez azt jelenti, hogy
a vasárnaptól keddig tervezett, 50 órás sztrájk egyelőre elmarad.
A vasút társaság ugyanakkor azt közölte, hogy lehetnek fennakadások a menetrendben, miután 50 ezer személy- és teherszállító vonatot érint a fejlemény. A pontos menetrendet vasárnap délután teszik közzé. Az EVG mindenesetre úgy értékelt, hogy meg sem kellett tartania a figyelmeztető sztrájkot, így is eredményeket ért el. Szerintük a Deutsche Bahn képviselői szombaton egyértelműen vállalták a bíróság előtt, hogy eleget kívánnak tenni a követelményeinek. Ez fontos pont, mert ezt eddig csak a munkavállalóik töredékénél tették meg és vitatták, hogy ez a bérsáv egyáltalán bekerüljön-e a tarifatáblázatba. Az EVG mindenesetre erre a pozitív elmozdulásra való tekintettel ment bele az egyezségbe.
Miért akarnak sztrájkolni a német vasutasok?
Az EVG mintegy 50 vasúti céggel áll bértárgyalásban február óta. Összesen 230 ezer munkavállalót képvisel, köztük a Deutsche Bahn 180 ezer dolgozóját is, akik nevében 12 százalékos emelést követel. Az állami társaság ezzel szemben az alacsonyabb és közepes jövedelmű alkalmazottaknak 10 százalékot, míg a magasabb jövedelműeknek 8 százalékot ajánlott, amelyeket hosszabb idő alatt fokozatosan adnának meg. Erre válaszul jelentett be totális leállást a szakszervezet. Az akciónak súlyt adott, hogy a vasúti dolgozók áprilisban már megtartottak egy országos munkabeszüntetését, ami valósággal lefagyasztotta a német vasúti hálózatot.
Miért fontos magyar szempontból, hogy elmarad a német vasutas sztrájk?
A Mávinform pénteken azt közölte, hogy a német vasutassztrájk miatt vasárnap éjszakától keddig korlátozások lesznek a Németország és Magyarország között közlekedő vonatjáratokon. Akkor azt írták, hogy
- a Németország felé, valamint felől közlekedő Railjet xpress vonatok csak Salzburgig, illetve Salzburgtól közlekednek.
- A Hungária EuroCityk (EC 252, 253) csak Budapest és a prágai főpályaudvar (Praha hl. n.) között járnak.
- A Budapestről vasárnap és hétfő este Berlinbe induló Metropol EuroNight (EN 476) csak a lengyel határállomásig, Rzepinig közlekedik. A németországi szakaszon, Rzepin és Berlin között pótlóbusszal lehet utazni.
- A Berlinből hétfő és kedd este Budapestre induló Metropol EuroNight (EN477) csak a lengyel határállomástól, Rzepintől közlekedik. A vonat a németországi szakaszon nem közlekedik.
- A Budapestről szombat, vasárnap és hétfőn induló Kálmán Imre EuroNight (EN 462/236) stuttgarti vonatrésze nem közlekedik. A zürichi vonatrész Ausztrián belül terelve, Zell am See állomáson át közlekedik, ezért várhatóan 90 perces késéssel érkezik Zürichbe.
- A vasárnap, hétfőn és kedden Stuttgartból Budapestre induló Kálmán Imre EuroNight (EN 237/463) stuttgarti vonatrésze nem közlekedik.
- A vasárnap és kedden Zürichből Budapestre induló Kálmán Imre EuroNight (EN 467/463) Ausztrián belül terelve, Zell am See állomáson át közlekedik, ezért várhatóan 120 perces késéssel érkezik Budapestre.
- De az is valószínűsítették, hogy a sztrájk ideje alatt a német vasúti hálózaton a távolsági és regionális forgalomban is jelentős fennakadásokra, hosszabb eljutási időkre kell számítani.
Azzal, hogy mégis elmarad a sztrájk, jó eséllyel ezeknek a járatoknak a közlekedése is az eredeti menetrend szerint történik. Erről azonban hivatalosan még nem kommunikált a magyar vasúttársaság.