A világ minden pontjáról érkeztek a dohányipar legnagyobb és legfontosabb szereplői Varsóba, hogy a Global forum on nicotine (GFN) konferencián az ártalomcsökkentés eddig elért eredményeiről, napjaink kihívásairól és a szektor jövőképéről egyeztessenek – a népes nemzetközi mezőnyben nem magától értetődő, hogy egy kínai óriáscég munkatársa rávágja, mi Magyarország fővárosa. Lu Carol, az ICCPP Group kommunikációs vezetője mégis azonnal tudta, hogy Budapestről van szó, pedig a vállalat nincs is jelen a magyar piacon. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér azonban ilyen értelemben szerephez jutott az ICCPP első GFN-megjelenésén.

Az ICCPP Budapesten átszálló munkatársait azért nem várták úgy, mint a Shanghai Airlines Ningboból érkező járatát.
Fotó: MTI / Lakatos Péter

A sencseni cég – amelynek világszerte több mint 70 országban 36 millió ügyfele van – alkalmazottai budapesti átszállással érkeztek meg Varsóba, és bár fővárosunkból semmit sem láttak, a repülőtéri üzletben vásároltak néhány tipikus magyar terméket. Emellett azért is voltak nagyon hálásak Budapestnek, mert a hosszú repülőút után mindössze egy 60 perces folytatás várt rájuk a lengyelországi landolásig, a gépük pontosan indult és érkezett.

Egyre több a közvetlen járat Magyarország és Kína között

Az ICCPP-s utazás nem csupán a GFN miatt aktuális téma: hétfőn köszöntötték Ferihegyen nagy ünnepség keretében a Shanghai Airlines légitársaság Ningbo és Budapest között közlekedő első járatát, amely heti kétszer repül a 10 milliós kínai város és Magyarország között.

Budapestről ezzel négy kínai helyszín, Ningbo mellett Peking, Sanghaj és Csungking érhető el közvetlenül,

ami júliustól heti tíz személyszállító járatot jelent, ez megközelíti a járvány előtti 13-at. Egyébként már a tízzel is vezet Budapest régiós összehasonlításban, ami nagyon nem mindegy, hiszen az idén Kínából érkezik a legtöbb Magyarországra, az összértéke elérte a 8 milliárd dollárt.

Egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság

Bár a mi piacunkon nem találkozhatunk az ICCPP-vel, érdemes figyelni a tevékenységét, hiszen beállt a nagy cégek sorába, amelyek dollármilliárdokat költenek az ártalomcsökkentett termékek fejlesztésébe, valamint mindent megtesznek azért, hogy orvosi és kutatói elemzésekkel, megállapításokkal oszlassák el a vásárlók körében terjedő tévhiteket, ami nem könnyű feladat a szigorú és országonként változó szabályozás mellett.

Svédországból üzenik: 251 ezer magyar életét menthették volna meg, de az EU nem hagyta

A neves szakértők által közzétett tanulmány szerint az Európai Unióban csaknem hárommillió ember maradhatott volna életben 2000 és 2019 között, ha mások is követik a svédek ártalomcsökkentő stratégiáját. Svédországban az uniós átlaghoz képest negyven százalékkal alacsonyabb a halálozási arány a dohányzással összefüggő betegségekben.

Az ICCPP arra is nagy hangsúlyt fektet, hogy termékei megfeleljenek a fenntarthatósági elvárásoknak. A varsói konferencián több előadó is hangsúlyozta: a dohányipar jelentős kihívás előtt áll a környezetvédelem tekintetében, hiszen eddig elsősorban arra koncentrált, hogy az égéssel nem járó, füstmentes technológia segítségével olyan termékeket gyártson, amelyek akár 95 százalékkal kevesebb káros anyagot bocsátanak ki.

Ettől függetlenül az is elhangzott, hogy ez nem egy olyan kihívás, amivel eddig nem foglalkozott az iparág, csupán egyre nagyobb szerepet kap.

A cégek a gyártás során eddig is figyeltek a karbonsemlegességre, az újrahasznosítható csomagolóanyagok használatára és a felelős vízgazdálkodásra, az elektromos, már nem használt eszközöket több gyártó is visszaveszi, a füstmentes termékekkel pedig égés híján kevesebb káros anyag kerül a levegőbe.

Már a gyártás során is figyelnek a környezetvédelemre

A kínai vállalat legfőképp a Cyclo nevű e-cigarettájával készült a GFN-re, amelynek minden alkatrésze levehető, könnyen szétválogatható, újrafelhasználható vagy újrahasznosítható – az ICCPP-nél azt mondják, a környezetvédelmi szempontokat nem csupán a termék, hanem a teljes gyártási folyamat megtervezésekor figyelembe vették.

Az ICCPP standja a varsói GFN-konferencián.

Sőt, a hivatalos kommunikáció szerint szándékosan alkották egyszerűbbre, a riválisokénál jóval kevésbé látványosra az eszközt, hogy ezzel se csábítsák a fiatalkorúakat a használatára. Hogy ez igaz-e, sosem tudjuk meg, az viszont biztos, hogy a Cyclo nem hegesztéses technológiával készül, minden anyaga biológiailag lebomló, nincs benne ragasztó és vezeték.

Az egész világ tudja: a dohányosokat áremeléssel és tiltással nem lehet megállítani

A dohányipar legfontosabb szereplői továbbra is azt remélik, hogy a szabályozók figyelembe veszik majd a legújabb, az egészségre kevésbé káros technológiák előnyeit. A szektor egyik legrangosabb konferenciáján több orvos is arra panaszkodott: megbélyegzik kollégái, amiért az ártalomcsökkentés támogatásával igyekszik segíteni betegein.