BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A gazdaságot is pörgeti a Barbenheimer

A Barbie és az Oppenheimer akkora siker a mozikban, hogy a hatás már a gazdasági statisztikákban is meglátszik.

A Bank of America kártyabirtokosai 1,9 százalékkal többet költöttek a július 22-vel végződő héten, mint egy évvel ezelőtt. Bár a kiadások több kategóriára oszlanak – az üzemanyag kivételével –, az elektronikai termékek, háztartási gépek, bútorok és szállás mellett is kiemelkedik a gyors bővüléssel egy terület: a szórakozás.

Shot,Of,Cinema,Auditorium,Full,Of,Spectators,Enjoying,Watching,A
Shot of cinema auditorium full of spectators enjoying watching a movie people lifestyle leisure entertainment happiness positivity emotions concept.
Sikerfilmekre nem sajnálják a pénzt az amerikaiak.
Fotó: Shuttestock

A növekedés itt kiemelkedő: 13,2 százalékos a tavalyihoz képest, és jókora ugrás az egy héttel korábbi 4,9 százalékos emelkedés és a hónap eleji stagnálás után. A pénzintézet elemzői magyarázatot is találtak a kiugró eredményre: 

Részben valószínűleg az olyan, régóta várt filmek bemutatásának köszönhető, mint a Barbie és az Oppenheimer

– írták a jelentésükben.

Mindkét filmet egyszerre, világszerte, így Magyarországon is július 20-án kezdték el vetíteni a mozikban. A kettő közül a Barbie dominálta az első hétvégét, csak az Egyesült Államokban 162 millió dollárt hozott. Ez egyébként a legnagyobb premierbevétel, amelyet női rendező filmje valaha elért.

A Christopher Nolan rendezte Oppenheimer gyártói sem panaszkodhatnak, bár erre a filmre csak fele ekkora összegért, 82,5 millió dollár értékben vásároltak jegyet az Egyesült Államokban a CNN beszámolója szerint.

The European Premiere of Barbie in London
LONDON, UNITED KINGDOM - JULY 12: Margot Robbie attends the European premiere of 'Barbie' at the Cineworld Leicester Square in London, United Kingdom on July 12, 2023. Wiktor Szymanowicz / Anadolu Agency (Photo by Wiktor Szymanowicz / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
A Barbie jobban teljesített. Fotó: Wiktor Szymanowitz

Ennek ellenére az amerikai hadsereg valóságos turistarohamra számít az új-mexikói kísérleti telepen, ahol az első atombombát felrobbantották. A telepet évente kétszer nyitják meg a nagyközönség előtt, legközelebb október 21-én, és a honlapján már most figyelmeztetnek, hogy 

ha valaki nincs az első ötezer látogató között, akkor valószínűleg nem jut be a kapun a délután kétórai zárásig.

Előzetes becslések szerint akkora lesz az érdeklődés, hogy két órán keresztül kell majd várakozni a bebocsátásra.

Az amerikai hírtelevízió internetes oldala szerint a két film első hétvégi sikere is mutatja, hogy az amerikai fogyasztók bizonyos dolgokra változatlanul nem sajnálják a pénzt, bár más területeken visszafogják a kiadásaikat.

A szerdai kamatdöntő ülés után még Jerome Powelltől, a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve elnökétől is megkérdezték az újságírók, hogy a Barbie és a Taylor Swift-koncertek iránti kereslet milyen hatással van a szélesebb körű gazdaságra.

Economy And Business In Poland
Christopher Nolan's 'Oppenheimer' movie billboard is seen in Katowice, Poland on July 20, 2023. (Photo by Beata Zawrzel/NurPhoto) (Photo by Beata Zawrzel / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Az Oppenheimer sikere után turistarohamra számít a hadsereg az új-mexikói kísérleti telepen, ahol az első atombombát felrobbantották.
Fotó: Beata Zawrzel

Powell válaszképpen a gazdaság „általános ellenálló képességét” dicsérte, és hangsúlyozta, hogy „jó dolog” a lassuló infláció és a fogyasztói bizalom javulása. 

Azt elismerte, hogy problémát okozhat a jegybank számára, ha túlságosan felpörög a gazdaság.

„Az erősebb növekedés idővel magasabb inflációhoz vezethet, és ez megfelelő monetáris politikai választ követelne meg. Szóval ezt nagyon figyelni fogjuk, és meglátjuk, hogyan alakul az idő múlásával” – figyelmeztetett Powell.

A túlzott növekedés egyelőre nem probléma, bár az amerikai gazdaság a vártnál nagyobb mértékben, évesített ütemben 2,4 százalékkal bővült a második negyedévben, a sokak által jósolt recessziónak így egyelőre nincs nyoma. A fogyasztói reálkiadások azonban csalódást okoztak, mivel a növekedés üteme jócskán, 1,6 százalékra esett vissza a második negyedévi 4,2 százalékhoz képest. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.