Az ukrán gabona alternatív útvonalának részévé válhat a jövőben a konstancai kikötő kijevi tisztségviselők szerint. A fekete-tengeri ugyanis bizonytalan, a hajók biztosítási díja és egyéb költségei egy közepes méretű hajó esetében egymillió dollárra rúgnak, a romániai útvonal azonban négyszer olcsóbb lehet, mint a hagyományos megoldás – írja a Reuters.

The,Harbor,Of,Constanta,At,The,Black,Sea,In,Romania,
Fotó: Shutterstock

Az orosz–ukrán háború kirobbanása után az orosz flotta blokkolta a kikötőket, és az ukrán élelmiszerek nem jutottak ki a világpiacra. Azonban a felek tavaly júliusban megállapodást kötöttek az ENSZ és Törökország közvetítésével: a fekete-tengeri gabonaegyezmény lehetővé teszi az ukrán gabonaexportot három ukrán kikötőből egy védett tranzitfolyosón keresztül. A szerződést novemberben, majd idén márciusban is meghosszabbították, és július 17-ig érvényes.

Moszkva közölte: az alkut csak akkor hosszabbítják meg, ha az Orosz Mezőgazdasági Bank (Rosselkozbank) újra része lesz a SWIFT-nek. A gabonaegyezménnyel kapcsolatos bizonytalanság a magas biztosítási díjjal kombinálva azt eredményezi, hogy még az Ukrajna középső részeiből érkező szállítmányok esetében is versenyképes marad romániai útvonal. A logisztikai beruházások pedig tovább csökkentették a költségeket, miközben a munkálatok tovább folynak.

Az elemzők szerint a konstancai kikötő a jövőben túlterheltté válhat, még akkor is, ha a fekete-tengeri gabonaegyezményt meghosszabbítják. A hírügynökségnek Cezar Gheorghe, az AGRIColumn romániai gabonapiaci tanácsadó cég munkatársa elmondta: az exportőrök már nem kötnek több szerződést konstancai szállítással július–augusztusra, mivel nincs több hely. További problémát okozhat, hogy a kikötő 2 millió tonna tárolókapacitással rendelkezik, Bukarest pedig intézkedéseket fontolgat annak érdekében, hogy a román gazdáknak nagyobb hozzáférést biztosítson Konstancához, ami korlátozná az ukrán gabona beáramlását. A szakértők egy része azzal érvel, hogy a háború miatt kevesebb a termés, így a tárolás nem okozna gondot. A kikötő egyébként az idei első öt hónapban összesen 12,17 millió tonna gabonát kezelt, ami 21 százalékos ugrás éves szinten.

Sötét biznisz: adócsaló cégeken keresztül ömlött Európába az ukrán gabona

Az ukrán gabonaexport mind a tengeri, mind a szárazföldi útvonalakon nagy viharokat kavart, és az Európai Unióba irányuló kivitel esetén főként a termék rendkívül alacsony ára – és nem uniókompatibilis minősége – okozott problémákat, hiszen a díjszabással a célországok gazdái nem tudtak versenyezni. Egy friss elemzés szerint az olcsóság elérését az is segítette, hogy több exportőr és importőr nem fizetett adót a szállítmányok után.