Kína autóexportja hatalmas fellendülésen ment keresztül a koronavírus-járvány alatt, ennek köszönhetően 2021-ben megelőzte Dél-Koreát, 2022-ben Németországot, és a Moody’s Analytics szerint jó úton halad, hogy az év végére megelőzze a 2019 óta élen álló Japánt is, és világelső legyen.

The Petrol-electric Hybrid High-end Passenger Roller ShipA petrol-electric hybrid high-end passenger roller ship ''Finnsirius'' loads commercial vehicles at Yantai Port in Yantai, Shandong Province, China, July 25, 2023. On July 25, 2023, the domestic oil-electric hybrid high-end passenger roller ship ''Finnsirius'' loaded 1029 commercial vehicles from Yantai Port to Europe and officially put into commercial operation. ''Finnsirius'' was built for Finland, 235 meters in length, 5,100 meters in lane length, can carry 1,212 passengers, including a high-capacity battery pack with a hybrid gasoline-electric system to significantly reduce emissions and achieve zero emissions at the terminal. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Egyre népszerűbbek külföldön a kínai elektromos autók.
Fotó: AFP

Az első helyet ideiglenesen sikerült megszerezni az első negyedévben is, a másodikban azonban Kína átlagosan havi hetvenezer autóval ismét Japán mögé szorult vissza. A fejlődés azonban számottevő, mert a különbség egy éve még havi 171 ezres volt.

Az előrelépés az elektromos autók (EV) iránti fokozatosan növekvő keresletnek köszönhető – írta a CNBC. 2023 első felében a kínai EV-export megduplázódott az előző évihez képest, míg a japán és a thaiföldi még nem érte el a pandémia előtti szintet.

New Energy Charging StationPhoto taken on June 23, 2023 shows an electric vehicle charging station in a residential area of Fuzhou, Fujian province. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Az akkumulátorgyártás miatt előnyt élveznek a kínaiak.
Fotó: AFP

A Moody’s szerint a helyzetet nagymértékben magyarázza, hogy Kína versenyelőnyt élvez a lítiumionos akkumulátorok gyártása terén, ami csökkenti az elektromos autók előállítási költségeit. Kína adja a világ lítiumellátásának több mint a felét, a munkaköltségek sokkal alacsonyabbak a japánénál és a dél-koreainál. Az ország rendelkezik emellett a kulcsfontosságú fém globális finomítókapacitásának több mint felével is, és a világ más részén, például Bolíviában is beszállt a bányászatba.

A világ legnagyobb autógyártói, többek között a Tesla és a BMW, részben emiatt építettek termelőegységeket a világ második legnagyobb gazdaságában. A külföldi márkák azonban nem szorították háttérbe a helyieket, például a Cheryt és a SAIC-ot. „Páratlan az a sebesség, amellyel Kína az új technológiákat átvette az autóiparban” – értékeltek a Moody’s közgazdászai.

Roof Photovoltaic Power Generation In ChinaCitizens are using photovoltaic energy from the roof of a shed to charge an electric vehicle at a public parking lot in Ordos, Inner Mongolia, China, on July 7, 2023. Ordos City is vigorously promoting the construction of photovoltaic power generation projects on the roofs of administrative institutions, government agencies, schools and public parking sheds. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A kormány nagyvonalúan segíti a hazai forgalmazást is.
Fotó: AFP

Míg a pandémia előtt az elektromos autók csak a globális eladások nem egészen 5 százalékát tették ki, tavaly már megközelítették a 30 százalékot. A Nemzetközi Energiaügynökség áprilisi jelentése szerint 

2022-ben világszerte több mint tízmillió darabot adtak el belőlük, és Kína piaci részesedése 60 százalékos.

Az amerikai Gartner elemzőcég várakozásai szerint három éven belül minden második elektromos autó kínai lesz. A növekedés a Moody’s szerint nagyrészt a kínai gyártók jelentős árcsökkentéseinek és a nagyvonalú kormányzati támogatásnak köszönhető. Az új autókra kivetett 10 százalékos forgalmi alól például 2014 óta mentesítik az EV-ket.