Az Európai Bizottság azt javasolja, hogy három évvel halasszák el az uniós vámok kivetését az Egyesült Királyságba szállítandó, illetve onnan importált elektromos autókra. Ezzel teljesítik az autógyártók kívánságát, amelyek a Csatorna mindkét oldalán figyelmeztettek, hogy nem állnak készen a Brexit utáni kereskedelmi szabályok januárra tervezett bevezetésére.

Az uniós és a brit autóipar sem áll készen az új szabályokra.
Fotó: AFP

A változások célja az uniós autógyártás védelme. Megszabták, hogy a mindkét irányból importált autók alkatrészeinek hány százalékának kell uniós terméknek lennie. Ellenkező esetben azt 10 százalékos vám sújtaná, ami nagy valószínűséggel megdrágítja az autókat.

A 27 tagállamnak még jóvá kell hagynia a bizottság tervét, amely egyszeri halasztásról szól.

Brüsszel figyelembe vette, hogy az autógyártók még mindig szenvedik a koronavírus-járvány, az ukrajnai háború és az amerikai állami ösztönzések jelentette verseny hatását. Ráadásul a elektromos autók gyártása szempontjából kulcsfontosságú akkumulátorgyártás kiépítése is lassabban halad a vártnál, emlékeztetett a hírről beszámolva a BBC.

Ágazati források szerint az új szabályok januári bevezetése 3,75 milliárd fontnyi kárt okozott volna az európai gyártóknak a következő három év alatt. (Egy font 445 forint.) Az Egyesült Királyság az uniós autógyártók legnagyobb exportpiaca, tavaly 1,2 millió gépjármű érkezett a blokkból a brit kikötőkbe.

A bizottság azt is megígérte, hogy a következő három évben hárommilliárd euróval támogatja az uniós akkumulátorgyártást.