A német gazdaság gyengélkedése nagy kihívás a közép-európai exportfüggő országok számára. A német autóiparral összefonódó régiós együttműködés évekig hatalmas felhajtóerőt jelentett a térség államainak. Most azonban megtorpant a német lokomotív, így a régiós növekedési kilátások is romlanak.  

Economy,Of,Germany,Falling,Down,With,Arrow,And,Flag,,3d
Fotó: Tang Yan Song

A helyzetet geopolitikai kockázatok súlyosbítják, legfőképp az ukrán háború, de a német kivitelre hatással van a közel-keleti konfliktus és az erősödő protekcionizmus is. Magyarország számára kitörési pont lehet például a védelmi ipari együttműködés. 

A régió legfontosabb kereskedelmi partnerének gazdasági zavarai és az autóipar tartós gyengesége további gazdasági visszaesés kockázatát jelentik a kelet-közép-európai régió számára

mondta a Reutersnek Dawn Holland, a Moody’s Analytics gazdasági kutatási igazgatója.
Közép-Európát inflációs hullám árasztotta el tavaly, a központi bankok kénytelenek voltak 20 éves csúcsra emelni irányadó kamataikat, tetemes reálbércsökkenést okozva ezzel, amelyet például Magyarországon már a visszájára fordított a mérséklődő és a jegybank kamatcsökkentési ciklusa. A cseheknél azonban nyolc negyedéve egyfolytában mérséklődnek a reálbérek.  

A német vállalatok éves árbevétele 2021-ben mintegy 250 milliárd euró volt Közép-Európában, és a Bundesbank adatai szerint mintegy egymillió embert foglalkoztattak közvetlenül 

– még többet a beszállítókon keresztül. Csehország exportjának egyharmada, Magyarország kivitelének negyede függ Németországtól, a szlovák exportból a német reláció 20 százalékkal részesedik – áll az S&P Global elemzésében. Lengyelország kevésbé kitett, ott nagy a belső piac, a lengyel kevésbé függ az autógyártástól.    

Vészesen lelassult a német gazdasági növekedés

A Reuters által megkérdezett vállalatok többsége számára a legjobb forgatókönyv az idei forgalom stagnálása lenne, bár néhányan nem zárták ki a bevételek teljes csökkenését és az esetleges létszámleépítést sem.
A magyarországi DGA Gépgyártó és Automatizálási Kft., amely acélszerkezeteket, hegesztett alkatrészeket és egyedi gyártású gépeket gyárt, az ügyfelektől kapott visszajelzésekre építve 50 százalékos kapacitásbővítést tervezett a kereslet várható növekedésének kielégítésére 2023 és 2025 között.    

Ez a (magasabb) kereslet elpárolgott

– állapította meg Tornai Tamás, a DGA-t irányító holding ügyvezető igazgatója. Ennek ellenére a társaság folytatja 2,5 milliárd forintos kapacitásbővítését, hogy kiszolgálja a fellendülő védelmi ipart.

Bajban a német ipar

A német autóipar nemcsak az amerikai és az európai piac gyengélkedésével küzd, de súlyos probléma a továbbra is drága energia, valamint az e-mobilitásra való globális átállás. Közép-Európán belül Magyarország élen jár az akkumulátor- és elektromosautó-gyártásba történő befektetésekben, főleg a kínai tőkebevonásban – a keleti és nyugati befektetők találkozási pontjaként pozicionálja magát.    

HUNGARY-DEBRECEN-CHINESE BATTERY PRODUCER-CATL-INVESTMENT
A CATL vezetői aláírják Debrecenben az új gyár építéséről szóló szerződést.
Fotó: Xinhua via AFP

Az autóipari kereslet nagyon erősen visszaesett, ennek hátterében az infláció, a magas kamatok, valamint a  gazdasági bizonytalanság áll, a magánvásárlók eltűntek a piacról

– mondta Mogyorósi Tamás, az Alap Csoport üzletfejlesztési vezetője. Az autó-, repülőgépipari és elektronikai ipari ügyfeleknek minőségirányítási és egyéb szolgáltatásokat nyújtó cég a nyugat-európai piacok visszaesését az ázsiai ügyfelek megrendeléseinek felfutásával próbálta ellensúlyozni. Otto Danek, a cseh exportőrök szövetségének alelnöke szerint az ágazatban 2023 második felétől kezdve erőteljes lehűlés tapasztalható a németországi gyengeség miatt.   

Az erről a területről érkező kereslet viszonylag kismértékű visszaesése erős hatással van az egész exportszegmensre

– mondta Danek, aki az Atas Elektromotory Nachod nevű, kis elektromos motorokat gyártó vállalat tulajdonosa. „Új piacokat keresünk, inkább Európában (…) de egy ilyen kiesést nem lehet fél év alatt pótolni” – teszi hozzá.   

Megtorpant a német ipar fellendülése a válságból való kilábalás után

Németország elhúzódó gyengesége az egyik legfőbb kockázat, amelyet a közép- és kelet-európai régióra nézve látunk

– mondta Karen Vartapetov, az S&P Global vezető elemzője, a közép- és kelet-európai és FÁK-országok államadós-osztályzatainak vezető elemzője. Ez megnehezítheti a középtávú növekedést Kelet-Közép-Európában, és továbbra is hátráltatja az amúgyis kihívást jelentő költségvetési konszolidációs terveket – tette hozzá.