BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
This picture taken on April 5, 2022 shows a view of the Panama-flagged bulk carrier ship "ATA-M" moored at the Red Sea port of Hodeida in western Yemen. A fragile two-month truce brokered by the United Nations in war-torn Yemen has given people just a glimmer of hope as they continue to struggle for survival. Many fear the latest ceasefire in the seven-year-old conflict, coinciding with the start of the Muslim holy month of Ramadan, will only silence the guns temporarily. (Photo by AFP)

Berobbanhat az élelmiszerek ára, egyes termékekből hiány is lehet

A globális élelmiszerellátásban komoly zavart okozhat a vörös-tengeri válság. A legnagyobb probléma a romlandó árukkal van.

Többször is beszámoltunk arról, hogy a húszik sorozatos támadásai miatt a legtöbb kereskedelmi hajó elkerüli a Vörös-tengert, és a Szuezi-csatorna használata helyett Afrikát megkerülve érkezik Európába. A szállítási idő ezáltal 10-12 nappal megnő, a  logisztika költségei emelkednek. A legtöbb szakértő szerint ettől ugyan nem szakadnak fel az ellátási láncok, és a bejelentett gyárleállások is csak átmenetiek, nehézségek azért akadnak bőven. A nyugat-afrikai kikötők ugyanis nincsenek ekkora hajódömpingre felkészülve, és könnyen üzemanyaghiány alakulhat ki, illetve a hajók feltankolása már most is jelentősen drágább, mint néhány hete.

A large container ship sails to the port of Antwerp from the Netherlands (Photo by Mischa Keijser / Cultura Creative / Cultura Creative via AFP)
Élelmiszerhiány jöhet Európában, ugyanis nem érkeznek meg időben a hajók
Fotó: AFP

Ugyanakkor a legnehezebb helyzetben az élelmiszerszállítók vannak. A kávéval, vagy éppen gyümölcsökkel, esetleg romlandó áruval megrakott hajók szintén elkerülik a veszélyes vizeket, de az LNG, olaj, és fogyasztási cikkeket szállítókkal ellentétben 

az élelmiszerszállítóknál végzetes lehet a 10-12 napos menetidő növekedés. A hosszabb transzport következtében ugyanis eladhatatlanná válhatnak a romlandó áruk.

A hatás egyelőre összességében nem vészes, de a helyzet rávilágít az ellátási láncok törékenységére. 
Tömeges áruhiány egyelőre nem fenyeget, de arra van esély, hogy meglóduljon az élelmiszer-infláció, az elmúlt időszakot jellemző csökkenés után (piros vonal a grafikonon). Összességében a Vörös-tenger blokádja miatt 70 milliárd eurónyi uniós agrár-, és élelmiszer export-import lehet érintett.

 

Csak vesztesek vannak

Itt mindenki vesztes – fakadt ki a Bloombergnek Nitin Agrawal indiai szőlőexportőr, az Euro Fruits ügyvezető igazgatója. A vállalat általában a Vörös-tengeren keresztül szállít Európába, de most a hosszabb útvonalat használja, ami megnégyszerezi a szállítási költségeket és megkétszerezi a  menetidőt. Így tehát 

a szőlő minősége romlik, az ára viszont a pluszköltségek miatt emelkedésnek indulna

 – amit egyelőre elfogadtak az európai vásárlók. Közben Indiában elkezdődött a szüret, így aztán bármerre is mennek a hajók, mindenképpen tömegével kell értékesíteni a termékeket.

Az olasz exportőrök helyzete sem rózsás

 Itáliából 4,4 milliárd dollárnyi mezőgazdasági terméket adnak el Ázsiába. A termelők attól tartanak, hogy megromlanak portékáik,a  kivi, a citrusfélék, és a kínai gyömbér.  Az állatszállítmányokat átirányították, és a gabonaszállító hajók is más útvonalon mennek –  mondta Massimiliano Giansanti, a Confagricoltura mezőgazdasági csoport elnöke. Termékek széles köre érintett: 

a sertéshús-, a tejtermékek-, a bor-, valamint  tea-, és fűszerek kereskedelme érintett, a károk mértékét azonban most még nem lehet megbecsülni. 

Az Egyesült Királyságban a kiskereskedelmi óriása, a Tesco már megkongatta a vészharangot. Figyelmeztettek, hogy egyes árucikkeknél áremelkedés várható. Emellett a Sainsbury együttműködik a kormánnyal, hogy megbirkózzanak a szállítmányok késésével előállt problémákkal.

This picture taken on April 5, 2022 shows a view of the Panama-flagged bulk carrier ship "ATA-M" moored at the Red Sea port of Hodeida in western Yemen. A fragile two-month truce brokered by the United Nations in war-torn Yemen has given people just a glimmer of hope as they continue to struggle for survival. Many fear the latest ceasefire in the seven-year-old conflict, coinciding with the start of the Muslim holy month of Ramadan, will only silence the guns temporarily. (Photo by AFP)
Fotó: AFP

A kereskedők is reagálnak

Egyes kereskedők a helyzet tisztázódására várva leállították a berakodást is. Így járt el a Mercanta kávéimportőr is. A cégnél végül úgy döntöttek, hogy folytatják a berakodást, és útnak indítják a szállítmányukat, Európában bizonyosan késésekkel kell szembenézni. 

Uganda és Vietnám adja Európa kávéimportjának nagy részét, így a Vörös-tenger a kávéimport kulcsfontosságú útvonala.

A helyzetet tovább nehezíti, hogy a kávét nem konténerekben, hanem ömlesztett árúként szállítják, ami miatt sokkal inkább ki van téve az időjárás szeszélyének. Minden valószínűség szerint a kereskedők a  brazil robusta fajta felé fordulnak, az ázsiai import megnehezülésével.

Ugyanakkor a Pakisztánból behozott rózsaszín só eltűnhet a polcokról, ugyanis a konténerdíjak megnégyszereződtek, és ezt az árszintet a vevők már nem fizetik meg – panaszkodott  Majid Mahboob Paracha, a Shahpur Industries nemzetközi kereskedelemért felelős menedzsere. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.