BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
RED SEA - NOVEMBER 20: (----EDITORIAL USE ONLY - MANDATORY CREDIT - 'HOUTHIS MEDIA CENTER / HANDOUT' - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS----) A screen grab captured from a video shows that cargo ship 'Galaxy Leader', co-owned by an Israeli company, being hijacked by Iran-backed Houthis from Yemen in the Red Sea on November 20, 2023. Houthis Media Center / Handout  / Anadolu (Photo by Houthis Media Center / Handout / ANADOLU / Anadolu via AFP)

Nem lesz áruhiány – gyorsan alkalmazkodnak a gyártók a vörös-tengeri feszültséghez

Az ellátási láncok ezúttal nem fognak szétesni, az esetleges fennakadásokat hamar megoldják az európai cégek, a szállítmányok, ha némi késéssel is, célba érnek – foglalta össze optimista véleményét a DP World ügyvezető igazgatója.

Hamar alkalmazkodnak a vörös-tengeri válsághoz a konténeres áruszállító cégek, így az egyes vállalatokat érintő alkatrész- és alapanyaghiány hamar megoldódik, ugyanis úgy alakítják át a logisztikai láncot, hogy a hosszabb utak ne okozzanak fennakadást a gyártásban – mondta Tiemen Meester, a DP World kikötőüzemeltető óriás ügyvezető igazgatója. 

Freight Vessels In Thermaikos Gulf, Thessaloniki
Fotó: AFP

Sokkal inkább az időzítések sérülnek, mintsem a beszállított mennyiség. Valóban vannak átmeneti zavarok, de a gondok hamar meg fognak oldódni

– hangsúlyozta. Afrika megkerülése, azaz a Vörös-tenger és a Szuezi-csatorna elkerülése 10-12 nappal hosszabbítja meg az Ázsia és Európa közötti hajóutat. A múlt hónapban átirányított hajók közül sok csak a napokban érkezett meg az európai kikötőkbe. Ugyanakkor ahogy alkalmazkodik a rendszer, úgy a szállítási ütemezések is kezdenek majd kisimulni – írja a Bloomberg.

Kezelhető gondok

A just-in-time rendszerben dolgozó vállalatok valós problémákkal szembesülnek. Bővíteniük kell a raktárkészletüket, 10-12 napnyi alapanyagot kell tárolniuk a biztonságos termeléshez. Ha ez teljesül, akkor megoldódik a gond

– mondta a DP World logisztikai igazgatója, Beat Simon. Egyelőre a termelés felfüggesztéséről döntött több érintett is, köztük az esztergomi Suzuki menedzsmentje, amely január 15–21. között függesztette fel a termelést a Duna-parti városban. A Tesla is szünetelteti a Model Y gyártását Berlin melletti Gigafactoryjában, és a Volvo belgiumi üzemében sem kell felvenniük a műszakot a dolgozóknak.

A gyártók döntései megerősítik a DP World elemzését is. Eszerint ugyanis a globális gazdaságot a geopolitikai fejlemények alakítják a leginkább, a nemzetközi kereskedelem árait megemelik, és növelik az ellátási láncok diverzifikálásának szükségességét. 

Közben a támadások nem csitulnak, 

a húszik ballisztikus rakétával támadtak egy kereskedelmi hajót, szemléltetve, hogy a világkereskedelem legfontosabb vízi útvonala továbbra is veszélyes. 

RED SEA - NOVEMBER 20: (----EDITORIAL USE ONLY - MANDATORY CREDIT - 'HOUTHIS MEDIA CENTER / HANDOUT' - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS----) A screen grab captured from a video shows that cargo ship 'Galaxy Leader', co-owned by an Israeli company, being hijacked by Iran-backed Houthis from Yemen in the Red Sea on November 20, 2023. Houthis Media Center / Handout  / Anadolu (Photo by Houthis Media Center / Handout / ANADOLU / Anadolu via AFP)
Veszélyes útvonallá vált a Vörös-tenger

Minden nehézség ellenére azonban nem szabad összemosni a koronavírus járvány idején tapasztalt összeomlást a mostani helyzettel. Tiemen Meester szerint akkor gyakorlatilag egyszerre, széles körben állt le az élet, most pedig egy konkrét helyszínre koncentrálódnak a problémák.

Leginkább Európa szenvedi meg a válságot, bár néhány Egyesült Államokba tartó hajó is késik. A török kikötőkbe érkező áru mennyisége csökkent a leggyorsabban a történtek kezdetekor, de hamar visszatért az eredeti mennyiség, immár ott sincs hiány – jelentette ki.

Lesz áru, de mennyiért?

Azt azonban a DP World jelentése is megerősíti, hogy az árak elszállhatnak.

A többletköltségek továbbterhelése kikerülhetetlen, épp egy olyan időszakban, amikor mind a költségek, mind a kockázatok (amelyeknek azonnali költséghatása is van) már amúgy is magas szinten voltak. 

A cég számításai szerint a költségek megugrása akár az importált mennyiség csökkenését is eredményezheti. Emellett az is biztos, hogy a cégeknek a megbízhatósági szempontok alapján újra kell értékelniük partnereiket, és végig kell gondolniuk saját ellátási láncaikat is. A jelentésben három hipotetikus forgatókönyvvel számolnak, Kína és az Egyesült Államok viszonyát kiemelten kezelik.

1. A globális vámok 15 százalékkal emelkednek. Kína a legnagyobb vesztes, GDP-je 4,5 százalékponttal csökkenhet.

2. Totális harc a csúcstechnológiában az Egyesült Államok és Kína között. Ebben az esetben Kína GDP-je 1,9 százalékponttal, az Egyesült Államoké pedig 0,9 százalékponttal csökkenne. Emellett a helyzetből még a semlegesnek ítélt országok sem tudnának profitálni.

3. A harmadik forgatókönyv a rivális geopolitikai blokkok teljes szétválásával számol, a gazdasági károk igen széleskörűek lennének. Kína GDP-je 9,1 százalékponttal, az Egyesült Államoké pedig 4,1 százalékponttal esne. A globális gazdasági termelés 4,6 százalékot zuhanna.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.