A globális ellátási lánc érzi már a húszik vörös-tengeri támadásainak a hatását: ugrásszerűen emelkednek a szállítási díjak, a nagy kerülő fennakadásokat okoz az ellátásban és késlelteti a megrendelt cikkek érkezését. A teherhajók nem érnek vissza időben Ázsiába, a szállítócégek egy része rövid határidővel kénytelen lemondani a megrendeléseket.

The COSCO Shipping container ship ''Lotus'' is preparing to dock at a container terminal to unload cargo in Lianyungang, Jiangsu province, China, on December 8, 2023. The vessel is 366 meters long, 48.2 meters wide, and has a carrying capacity of 143,179 tons, making it the largest container ship in the port this year. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A húszik támadásai miatt késve érkeznek meg a szállítmányok a megrendelőkhöz.
Fotó: AFP

Többek között tavaszi ruházati termékek, háztartási eszközök, elektronikai cikkek, kerti bútorok és strandkellékek jutnak el késve a nagykereskedőkhöz. A Next brit ruházati bolthálózat és a svéd Ikea is figyelmeztetett, hogy milyen problémákkal szembesülhetnek majd a vásárlók. 

Az amerikai megrendelők azzal igyekeznek enyhíteni a gondokat, hogy átirányítják az Egyesült Államok keleti partján található kikötőkbe a szállítmányokat, vagy a szokásosnál jóval korábban rendelik meg a szezonális termékeket.

Hosszabb út, nagyobb költségek

A hosszabb út természetesen nagyobb költségekkel jár, és a szállítmányozók  ezt a többletköltséget áthárítják a megrendelőkre. A CNBC tudósítása szerint jelentős áremelkedés várható a jövő hét elején, a tengeri szállítási díjak ismét olyan magasságokba emelkedhetnek, mint 2022 elején.

LIANYUNGANG, CHINA - SEPTEMBER 7,2023 - A general view of containers loading and unloading at the container terminal in Lianyungang, Jiangsu province, China, Sept 7, 2023. China's imports and exports in the first eight months of 2023 totaled 27.08 trillion yuan, down slightly by 0.1% year-on-year, according to data released by the General Administration of Customs on Monday. Among them, exports reached 15.47 trillion yuan, up by 0.8%. Imports were 11.61 trillion yuan, down 1.3 percent. In August, China's imports and exports reached 3.59 trillion yuan, up 3.9 percent from the previous month. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Nem ott vannak a konténerek, ahol lenniük kellene.
Fotó: AFP

A világ legnagyobb hajózási társasága, a sanghaji MSC jelentette be elsőként, hogy január második felében mennyivel emeli árait. Hétfőtől egy konténer szállítási díja az Egyesült Államok nyugati partjára ötezer dollárba kerül majd, a keleti partra pedig 7300 dollárba. (Egy dollár 345,5 forint.)

Bár a vonatkozó amerikai törvények szerint a szállító cégeknek harminc nappal az érvénybe lépés előtt kell tudatni az új árakat, az illetékes szövetségi hivatal most kivételt tett, pontosan a húszik jelentette kockázatok miatt.

A húszi lázadók egyre súlyosabb károkat okoznak a világkereskedelemnek.
Fotó: AFP

Egyre több hajó kerüli meg inkább Afrikát

A svájci székhelyű Kuehne + Nagel globális szállítási és logisztikai vállalat elemzése szerint jelenleg 419 teherhajót irányítottak át a Vörös-tengeren tapasztalható helyzet miatt. Ez 5,65 millió konténert és 282,5 milliárd dollár értékű árut jelent.

A Szuezi-csatornán áthaladó forgalom 61 százalékkal, naponta átlagosan 5,8 hajóra esett vissza a húszi támadások előtti időszakhoz képest. 

Egyiptom hajónként 500-600 ezer dollárt számláz az áthaladásért, 

így az ország hatalmas veszteségeket szenved el, ráadásul egy olyan időszakban, amikor a másik fő bevételi forrása, a turizmus is visszaesett a globálisan magas miatt.

A helyzet pedig csak romlani fog, mert a nagyszabású keddi támadások csak megerősítik a szállító cégeket abban, hogy túl kockázatos a Vörös-tengeren hajózni. A német IfW Kiel Institute friss becslése szerint a 1,3 százalékkal csökkent november és december között emiatt.

A logisztikai cégek a biztonságot és a hosszabb utat választják.
Fotó: AFP

Covid déjà vu

A logisztikai cégek arra is figyelmeztetnek, hogy hamarosan konténerhiány várható, amelyre nem volt példa a koronavírus-járvány óta, mert a késedelmes szállítás miatta a konténerek nem ott vannak, ahol lenniük kellene, nem jutnak vissza időben például Európából az ázsiai feldolgozóipari központokba.

Még frissen él az emlékezetünkben a koronavírus alatti konténerhiány, és ez még csak a kezdet. Viharos idők várnak ránk 2024-ben

– értékelte Mark Rhodes a Crane Worldwide Logistics ázsiai-csendes-óceáni térségért felelős regionális igazgatója.