A globális ellátási lánc érzi már a húszik vörös-tengeri támadásainak a hatását: ugrásszerűen emelkednek a szállítási díjak, a nagy kerülő fennakadásokat okoz az ellátásban és késlelteti a megrendelt cikkek érkezését. A teherhajók nem érnek vissza időben Ázsiába, a szállítócégek egy része rövid határidővel kénytelen lemondani a megrendeléseket.
Többek között tavaszi ruházati termékek, háztartási eszközök, elektronikai cikkek, kerti bútorok és strandkellékek jutnak el késve a nagykereskedőkhöz. A Next brit ruházati bolthálózat és a svéd Ikea is figyelmeztetett, hogy milyen problémákkal szembesülhetnek majd a vásárlók.
Az amerikai megrendelők azzal igyekeznek enyhíteni a gondokat, hogy átirányítják az Egyesült Államok keleti partján található kikötőkbe a szállítmányokat, vagy a szokásosnál jóval korábban rendelik meg a szezonális termékeket.
Hosszabb út, nagyobb költségek
A hosszabb út természetesen nagyobb költségekkel jár, és a szállítmányozók ezt a többletköltséget áthárítják a megrendelőkre. A CNBC tudósítása szerint jelentős áremelkedés várható a jövő hét elején, a tengeri szállítási díjak ismét olyan magasságokba emelkedhetnek, mint 2022 elején.
A világ legnagyobb hajózási társasága, a sanghaji MSC jelentette be elsőként, hogy január második felében mennyivel emeli árait. Hétfőtől egy konténer szállítási díja az Egyesült Államok nyugati partjára ötezer dollárba kerül majd, a keleti partra pedig 7300 dollárba. (Egy dollár 345,5 forint.)
Bár a vonatkozó amerikai törvények szerint a szállító cégeknek harminc nappal az érvénybe lépés előtt kell tudatni az új árakat, az illetékes szövetségi hivatal most kivételt tett, pontosan a húszik jelentette kockázatok miatt.
Egyre több hajó kerüli meg inkább Afrikát
A svájci székhelyű Kuehne + Nagel globális szállítási és logisztikai vállalat elemzése szerint jelenleg 419 teherhajót irányítottak át a Vörös-tengeren tapasztalható helyzet miatt. Ez 5,65 millió konténert és 282,5 milliárd dollár értékű árut jelent.
A Szuezi-csatornán áthaladó forgalom 61 százalékkal, naponta átlagosan 5,8 hajóra esett vissza a húszi támadások előtti időszakhoz képest.
Egyiptom hajónként 500-600 ezer dollárt számláz az áthaladásért,
így az ország hatalmas veszteségeket szenved el, ráadásul egy olyan időszakban, amikor a másik fő bevételi forrása, a turizmus is visszaesett a globálisan magas miatt.
A helyzet pedig csak romlani fog, mert a nagyszabású keddi támadások csak megerősítik a szállító cégeket abban, hogy túl kockázatos a Vörös-tengeren hajózni. A német IfW Kiel Institute friss becslése szerint a 1,3 százalékkal csökkent november és december között emiatt.
Covid déjà vu
A logisztikai cégek arra is figyelmeztetnek, hogy hamarosan konténerhiány várható, amelyre nem volt példa a koronavírus-járvány óta, mert a késedelmes szállítás miatta a konténerek nem ott vannak, ahol lenniük kellene, nem jutnak vissza időben például Európából az ázsiai feldolgozóipari központokba.
Még frissen él az emlékezetünkben a koronavírus alatti konténerhiány, és ez még csak a kezdet. Viharos idők várnak ránk 2024-ben
– értékelte Mark Rhodes a Crane Worldwide Logistics ázsiai-csendes-óceáni térségért felelős regionális igazgatója.