A hírhedt szomáliai kalózokat egy évtizede könnyen szétverte egy nemzetközi koalíció, a Nyugat pedig hasonló módon akar elbánni a jemeni húszikkal, akik miatt leállt a forgalom a Szuezi-csatornán. Itt azonban nem profitorientált tolvajokkal és túszejtőkkel van dolguk, hanem egy Irán által támogatott, jól felszerelt haderővel – írta a Politico.

AL HUDAYDAH, YEMEN - JULY 15: A view of decaying FSO Safer oil tanker anchored 60 kilometers (37 miles) north of the port of Hudaydah, Yemen on July 15, 2023. The UN starts a ship-to-ship transfer of over a million barrels of crude oil from a decaying vessel off the coast of war-torn Yemen, a move intended to avert a major oil leak. Under the control of Houthi rebels, the tanker has not undergone maintenance since 2015 and more than 1 million barrels of crude oil have been sitting in the decaying vessel in the Red Sea. Mohammed Hamoud / Anadolu Agency (Photo by Mohammed Hamoud / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP) kalóz
A húszi kalózok által elrabolt FSO Safer olajtanker Jemen partjainál.
Fotó: AFP

Néhány évvel a szomáliai kalózok szétverése után az Afrika szarvánál közlekedő kereskedelmi hajókra ismét fegyveresek támadnak, s bár a rakomány elrablása és a legénység túszul ejtése most is gyakori, itt nem csak szedett-vedett martalócokról van szó.

A húszik, akik most a Vörös-tengert terrorizálják, sokkal nagyobb fenyegetést jelentenek: jobban fel vannak szerelve, jobban ki vannak képezve, többen vannak, és ráadásul politikailag motiváltak

– figyelmeztetett John Stawpert, a Nemzetközi Hajózási Kamara vezető menedzsere. Ráadásul szerinte a geopolitikai feszültségek is megnehezítik a szuezi válság megoldását.

A szomáliai kalózkodás a 90-es években kezdődött, 2006 után pedig az aranykorát élte, miután a polgárháború és a természeti katasztrófák miatt az ország bukott állammá vált, amely nem tudta megvédeni a halászait a külföldi riválisoktól, akik először a túlélésért, majd pedig a hatalmas bevételek miatt elkezdtek kereskedelmi hajókra támadni.

2012-ben a probléma olyan súlyossá vált, hogy egy nemzetközi haditengerészeti koalíció jött létre – a többi között az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Japán és Franciaország részételével –, amely sikeresen le tudott számolni a kalózokkal. Ezt fegyverrel és jogi úton érték el, több száz kalózt tartóztattak le és ítéltek el regionális szinten és Szomáliában is.

A művelet ráadásul azon ritka alkalmak egyike volt, amikor az amerikai, orosz és kínai haditengerészetek együttműködtek, hogy megvédjék a globális kereskedelmet.

Egy évtizeddel később azonban a térségben egy sokkal nagyobb kaliberű problémát kell megoldani. Az orosz–ukrán háború és a kínai–amerikai viszály miatt a nagyhatalmak között szinte lehetetlen az együttműködés, az ellátási láncok a közelmúltban több súlyos csapást is elszenvedtek, a jemeni lázadók pedig nem elszegényedett halászok, akik a napi betevőért „dolgoznak”, hanem jól felszerelt iszlamista fegyveresek.

Mennyibe kerülhet a világnak a Szuezi-csatorna lezárása?

A jemeni húszik és a Nyugat közötti patthelyzet megviseli a világgazdaságot. A Szuezi-csatorna a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonala, és még a rövid ideig tartó fennakadások is dollármilliókba kerülnek.

A húszik egy motorcsónak és egy maréknyi fegyveres helyett drónokkal, rakétákkal és helikopterekkel támadnak a fuvarozókra és más katonai célpontokra, Iránnal a hátuk mögött biztosítva van az ellátásuk, a céljaik pedig nem gazdasági, hanem politikai: így akarják elérni, hogy Izrael véget vessen a gázai offenzívájának.

Minden olyan hajót célba vesznek, amely közvetve vagy közvetlenül Izraelhez kapcsolódik, ám egyre kevésbé válogatnak az áldozataik között, és ha a támadások intenzitása fennmarad, félő, hogy teljesen le lesz zárva a Szuezi-csatorna – mondta Didier Leroy, a belga Royal Higher Institute for Defence agytröszt kutatója.

The,Suez,Canal,Is,A,Shipping,Canal,In,Egypt.a,Cargo globális kereskedelem szuezi-csatorna kalóz
A Szuezi-csatorna a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonala, amelynek a bejáratát most lezárták a húszi támadások.
Fotó: Shutterstock

A különbségek ellenére a Nyugat mindkét csoportot egyszerűen csak kalózproblémaként állítják be, ami fontos stratégiai célokat is szolgál.

Az Egyesült Államok és a nyugati hatalmak a kétezres évek afrikai kalózaihoz akarja hasonlítani a mostani helyzetet, mivel egy bűnbandával szembeni fellépést sokkal könnyebb eladni, mint egy regionális etnikai konfliktust

– írta mondta Tobias Borck, a Royal United Services Institute közel-keleti biztonsággal foglalkozó vezető kutatója. Szerinte a tét egészen más lenne, ha a húszikat állami szereplőnek vagy terroristáknak minősítenék, emiatt ugyanis a konfliktus az Irán egyik közel-keleti szövetségese elleni harcot jelentené.

A világban sorra robbannak ki a konfliktusok, az Egyesült Államok szövetségesei és a saját lakossága sem örülne annak, ha vakon belerohanna egy újabb konfliktusba a térségben. Ráadásul most Moszkva és Peking részvételére sem lehet számítani, amely a szomáliai válság idején kulcsfontosságú volt.

A bizonytalan helyzet miatt több hajózási társaság is úgy döntött, hogy inkább felfüggesztik a tevékenységüket az útvonalon, amíg a biztonság vagy a béke vissza nem tér a térségbe. A bátrabb fuvarozók pedig a szomáliai támadások során szerzett tapasztalataik alapján szerelik fel magukat, fegyveres őrökkel, vízágyúkkal és a haditengerészetekkel való kapcsolattartással.

A húszik ellen azonban ez édeskevés, hiszen a drón- és rakétatámadások esetében szinte semmit sem tudnak tenni.

A problémával a hajózási társaságok még összefogva sem tudnak megbirkózni, de a nemzetközi hadiflotta jelenléte sem elég ahhoz, hogy megnyugtassa a fuvarozókat. Viszont háború sem robbanhat ki az iszlamista fegyveresek és a koalíciós erők között, így lehetséges, hogy a globális védelme érdekében tárgyalóasztalhoz fognak ülni a húszikkal – ehhez azonban Izrael együttműködésére is szükség lehet, amelynek eddig is csalódnia kellett legtöbb nyugati szövetségesében.

Erőteljesen drágult a tengeri szállítás a húszi kalózok támadásai miatt

A konténerhajók csak hatalmas kerülővel tudnak célhoz érni, ha nem akarnak áthajózni a Vörös-tengeren.