Egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a fiatal német munkavállalók a szakszervezeti tagság és a sztrájkok iránt, amelyekből gyakorlatilag minden napra jut egy most télen Németországban.

Warning strikes in local public transport - Wiesbaden02 February 2024, Hesse, Wiesbaden: Strikers from the federal states of Hesse, Rhineland-Palatinate and Saarland gather for a rally on the Theodor-Heuss Bridge, the link between Hesse and Rhineland-Palatinate. The Verdi trade union had called on public transport workers in more than 80 cities to go on a warning strike in the ongoing nationwide wage dispute in regional negotiations. Photo: Helmut Fricke/dpa (Photo by Helmut Fricke/picture alliance via Getty Images)
Rohamosan nőtt tavaly a szervezett munkások száma Németországban.
Fotó: Getty Images

A legutóbbi munkabeszüntetéseket a Verdi hirdette meg, a második legnagyobb német szakszervezet a fémmunkásokat tömörítő IG Metall után. A Verdi számára a tagtoborzást illetően a tavalyi volt a legsikeresebb év a 2001-es megalakulása óta, amikor öt szakszervezet egyesülésével létrejött. 2023-ban 193 ezer új taggal bővült, és jelenleg 1,9 millió munkavállalót képvisel.

Hasonló trendek tapasztalhatók azonban a többi érdekképviseletnél is – emlékeztetett a Deutsche Welle. Az ország eddig leghosszabb vasutassztrájkját szervező, alapvetően kicsi, de befolyásos Német Mozdonyvezetők Szakszervezetének (GDL) taglétszáma 18 százalékkal nőtt 2015 óta, a gasztronómiai dolgozókat tömörítő NGG-é csak tavaly húszezerrel, 206 ezerre.

Stefan Körzell, a Német Szakszervezeti Konföderáció (Deutscher Gewerkschaftsbund – DGB) ernyőszervezet elnökségének tagja üdvözölte a fejleményeket. „Először is nagyon boldogok vagyunk. Ez pozitív jel. Minden tagszervezetünkben kialakult ugyanaz a korpiramis, mint a pártokban. Az elmúlt két-három évben intelligens politizálással és érdekképviselettel sikerült megfordítanunk a trendet” – nyilatkozta a portálnak.

University hospital doctors on warning strike - Rostock30 January 2024, Mecklenburg-Western Pomerania, Rostock: Doctors at Rostock University Medical Center Photo: Jens Büttner/dpa (Photo by Jens Büttner/picture alliance via Getty Images)
A szakszervezetek üdvözlik a trend megfordulását.
Fotó: Getty Images

 

Évtizedeken keresztül csökkent a taglétszám

Körzell azonban tisztában van azzal, hogy 2023 anomáliának tűnik, mivel a német szakszervezetek taglétszáma évtizedeken keresztül folyamatosan csökkent. A DGB tagjainak száma például az 1990-es évek közepi 9,3 millióról 5,6 millióra esett vissza mostanra, elsősorban demográfiai okok miatt, hiszen az idősebb munkavállalók nyugdíjba mennek.

Csak az ilyen természetes lemorzsolódás ellensúlyozására a Verdinek például évente legalább 150 ezer új tagot kellene toboroznia – ezt tavaly jelentősen túlteljesítette. 

A tavalyi azonban lehet csupán átmeneti siker is, de mindenképpen jó jel a szakszervezetek számára.

A Verdi új tagjai közül például több mint ötvenezer 28 év alatti.

Thorsten Schulten, a DGB-hez tartozó Hans Böckler Alapítvány kutatója szerint a Verdi tagtoborzási sikere nagyrészt a bérvitáknak köszönhető, de ez nem jelenti azt, hogy az érdekképviseletek a saját hatalmuk fokozása érdekében szerveznek sztrájkokat.

One-Day Public Transport Strike Across Most Of GermanyBERLIN, GERMANY - FEBRUARY 02: Striking tram and bus drivers stand at parked bus at a depot of the BVG Berlin transport authority during a one-day strike on February 02, 2024 in Berlin, Germany. Public transport workers are striking today across most of Germany over demands for better working conditions and more pay, bringing bus, tram and subway service in most cities today to a halt. (Photo by Maja Hitij/Getty Images)
Németországban mindennapossá váltak a sztrájkok.
Fotó: Getty Images

„Azt hiszem, a szakszervezetek maguk is meglepődtek, milyen nagy a támogatás és a részvétel a tagok részéről. Az akciókat szerintem bizonyos területeken maguk a tagok szorgalmazzák” – vélekedett.

Ki segítene, ha nem a szakszervezet?

A kutató szerint a jelenlegi német sztrájkhullám elsősorban a súlyosbodó szociális problémák következménye. „Nem szabad elfelejtenünk, hogy az elmúlt néhány évben történelmileg magas volt az a munkavállalóknak jelentős reálbércsökkenést kellett szenvedniük. Ez valódi problémákat okozott az alacsony jövedelműek számára, és ki más tudná garantálni ezért a kompenzációt, ha nem egy szakszervezet?” – fogalmazott.

Körzell szerint is részben a szakszervezeteknek köszönhető, hogy a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború okozta gazdasági válságok ellenére nem lett tömeges mivel együttműködtek a kormánnyal és a vállalatokkal az alkalmazkodásban.

Bátorítja a dolgozókat a munkaerőhiány

A másik fontos tényező, hogy a munkavállalók tisztában vannak vele, hogy a krónikus munkaerőhiány miatt a cégeknek nagyobb szükségük van rájuk, mint valaha. 

Nem félnek tőle, hogy elveszítik a munkájukat, de a képzett munkaerő hiánya nem vezetett automatikusan jobb munkakörülményekhez, ezért ki kell azokat kényszeríteni

– hangsúlyozta Schulten.

GDL strike on the railroads - Hanover26 January 2024, Lower Saxony, Hannoer: GDL members strike in front of Hanover Central Station. The German Train Drivers' Union (GDL) has called for another strike at Deutsche Bahn lasting several days. This is the fourth and by far the longest industrial action in the ongoing wage dispute at Deutsche Bahn. Photo: Julian Stratenschulte/dpa (Photo by Julian Stratenschulte/picture alliance via Getty Images)
A Verdi új tagjaiból ötvenezer a 28 év alatti.
Fotó: Getty Images

Egyetért vele Marcel Fratzscher, a berlini Német Gazdaságkutató Intézet (Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung – DIW Berlin) vezetője is. „Németországban 1,8 millió üres álláshely van, és az alkalmazottak egyre magabiztosabbá válnak, jobb munkakörülményeket és fizetést követelnek” – mondta a portálnak.

Csak az a probléma, hogy a németországi munkahelyeknek mindössze a felében van kollektív szerződés, amelyet a szakszervezetek tárgyalhatnak. Európa legnagyobb, de gyengélkedő gazdasága ezzel messze el van maradva attól a 80 százaléktól, amelyet az 2022-ben célul kitűzött.

Ez pedig azt jelenti, hogy 

Németországban a munkahelyek fele gyakorlatilag elérhetetlen a szakszervezetek számára,

amelyek azonban próbálják kezelni ezt a problémát.

„Természetesen nehéz elérni azokat a munkavállalókat, akiknek nincs kollektív szerződésük – ismerte el Körzell. – De láttuk például, hogy még az ételfutárok is velünk együtt küzdenek azért, hogy az ő munkahelyüknél is legyen ilyen megállapodás.”