A délnyugat-szlovéniai Koper–Divaca vasútvonalat építő négy török vállalat dolgozói február 15-től sztrájkba lépnek, béremelést és az elmaradt túlórák kifizetését követelik – közölte szerdán a szlovén építőipari dolgozók szakszervezete.

Megszenvedi a szabálytalanságokat és késéseket a szlovén vasúthálózat.
Fotó: AFP

Oskar Komac, a szakszervezet vezetője a sajtónak elmondta: a négy vállalatnál több mint 500 török munkás dolgozik, a csütörtöki munkabeszüntetés pedig olyan kulcsfontosságú munkahelyeken zajlik, amelyek miatt várhatóan más építkezések is le fognak állni azon a napon.

A Koper–Divaca vasútvonal 27 kilométeres szakaszán épít második vágányt a szlovén Kolektor CPG vállalat és török partnerei, a Yapi Merkezi és az Özaltin. A munkálatok 2021-ben kezdődtek, és a tervek szerint 2025 végéig tartanak. A vasútvonal teljes szakaszának megépítése 628,3 millió euróba kerül.

A sztrájkot az előzte meg, hogy egy külföldi munkavállalókat segítő szlovén civil szervezet az elmúlt hónapokban többször figyelmeztetett a munkavállalói jogok megsértésére.

A Delavska Svetovalnica szerint a munkavállalók a megengedettnél jóval több túlórát vállaltak, munkáltatóik nem fizettek utánuk társadalombiztosítási járulékot, és nem jelentették megfelelően a munkahelyi baleseteket. A szervezet tavaly ősszel büntetőfeljelentést is tett a Yapi Merkezi és alvállalkozója, a Türkcan ellen a munkajog megsértése miatt.

A Yapi Merkezi akkor azzal védekezett, hogy a tartózkodási és munkavállalási engedélyeket nem adták ki elég gyorsan a szlovén hatóságok ahhoz, hogy a munkát határidőre el tudják végezni.

A múlt hónapban a kormány úgy döntött, hogy a Koper–Divaca projektben dolgozó külföldiek engedélykérelmeit elsőbbségben kezeli.

A civil szervezet szerint azonban a döntéssel a kormány csak új munkásokat akar szerezni a Koper–Divaca projekt számára, hogy gyorsan pótolni tudják azokat, akiket teljes fizetés nélkül küldtek vissza Törökországba.

Az infrastrukturális minisztérium tagadta a vádakat, mondván, hogy az engedélyek gyorsabb feldolgozása csökkentené a vállalkozók motivációját arra, hogy olyan gyakorlatokat folytassanak, amelyek a munkavállalók jogainak megsértéséhez vezetnek.

Goran Lukic, a civil szervezet munkatársa Robert Golob miniszterelnökhöz intézett nyílt levelében nemrég azt írta: a Yapi Merkezi alvállalkozója, a Türkcan török munkásai tavaly azért fordultak a civil szervezethez, mert havi 300–372 órát dolgoztak a Koper–Divaca vasútvonal építésén, amely egy állami finanszírozású projekt, miközben nem kapták meg a túlórákért járó extra juttatásokat és bónuszokat.

Mivel Szlovénia és Törökország nem rendelkezik szociális biztonsági megállapodással, a Szlovéniában dolgozó török munkavállalók jogállását a szlovén és az uniós jog szabályozza. Szlovéniában ez heti 40 órás munkaidőt és további legfeljebb 20 óra túlórát jelent havonta, ami kevesebb mint 200 óra egy hónapban – írta Lukic.

A munkálatokat végző négy török vállalat alkalmazottai két hónappal ezelőtt alapítottak szakszervezetet, és csatlakoztak a szlovén építőipari dolgozók szakszervezetéhez.

A szakszervezeti szövetség hétfőn jóváhagyta a sztrájkköveteléseket, de a sztrájk kezdetéig hajlandó tárgyalásokat folytatni a kompromisszum elérése érdekében.